Unizo en Beweging.net stellen zich vragen bij de manier waarop Docks Bruxsel zijn vergunningen heeft gekregen. Die werden telkens ingetrokken en erg snel weer verleend.
Juridische pirouette
De klachten van Unizo Vlaams-Brabant & Brussel en Beweging.net Brussel-Halle-Vilvoorde gaan terug tot 20 februari, toen de milieuvergunning van Docks Bruxsel werd ingetrokken. Diezelfde dag werd er echter al een nieuwe vergunning ingediend, met enkele bijkomende voorwaarden.
Op 20 april werd de vergunning weer ingetrokken, maar in mei kwam er een nieuwe milieuvergunning met bijkomende voorwaarden. Zo staat er nu in de vergunning dat Docks jaarlijks een rapport moet maken over de mobiliteitsproblemen rond het winkelcentrum.
Volgens de Brusselse milieuorganisatie BRAL zijn die nieuwe voorwaarden echter helemaal niet voldoende. “Er moeten concrete maatregelen komen zodat er minder bezoekers met de wagen naar het shoppingcenter komen”, aldus Steyn Van Assche. “Daarnaast moeten er ook lessen getrokken worden voor de toekomst. Andere projecten zoals NEO mogen de realiteit niet meer negeren.” Hij noemt de manier waarop wordt omgegaan met de vergunningen van Docks Bruxsel een ‘juridische pirouette’.
Daarnaast blijft de vraag of de Raad van State de aangepaste milieuvergunning zal goedkeuren. Als dat niet het geval is, dan is de bouw van het winkelcentrum illegaal en moet het mogelijk de deuren sluiten. Tot die beslissing is gevallen, blijft Docks Bruxsel wel gewoon geopend. Ook tegen de stedenbouwkundige vergunning en de socio-economische vergunning lopen er trouwens klachten bij de Raad van State.