Traditioneel gamma “onder druk”
“De verkoopactiviteiten van kranten en tijdschriften via de uithangborden Relay en Press Shop hebben zwaar te lijden onder de structurele achteruitgang die de pers al jaren meemaakt“, zegt algemeen directeur David De Cock. “Bovendien leiden nieuwe wetten inzake tabak en telecommunicatie tot veranderingen in het gebruiksgedrag.”
Om in te spelen op die veranderende markt, ziet LS Travel Retail zich genoodzaakt versneld te diversifiëren: “We gaan de klanten de producten verkopen die ze zoeken“, zegt De Cock. “We hebben onmiskenbare troeven en zijn absoluut van plan die uit te spelen.”
Heroriëntatie richting “food”
LS Travel Retail gaat zich daarom heroriënteren in de richting van de voedingssector – zo komen er snel meer verkoopcorners van Panos en Leonidas in de krantenwinkels – en tegelijk een “structuuraanpassing” doorvoeren, zo klinkt het. “In het ‘worst case scenario’ gaan 22 jobs verloren, maar dat zal nog afhangen van de onderhandelingen. Die operatie zou in de eerste helft van dit jaar afgerond moeten zijn”, maakt De Cock zich sterk.
Het gaat om jobs op de logistieke afdeling, die nu goed is voor 22 mensen: “We hebben een langetermijncontract afgesloten met Lyfra, het bedrijf waaraan de logistiek wordt uitbesteed, om zo voor de jobzekerheid van onze logistieke medewerkers te zorgen.”
LS Travel Retail maakt deel uit van de Franse Groep Lagardère Services, actief in meer dan 20 landen. In België telt de groep alles samen zo’n 250 verkooppunten, uitgebaat door zelfstandigen. Het bedrijf zelf stelt in ons land momenteel 118 mensen te werk.