De Nederlandse brillendiscounter Eyelove gaat uitbreiden naar Frankrijk. Het bedrijf wil inspelen op een nieuwe zorgwet, die er volgend jaar van kracht wordt en optiekbedrijven verplicht om ook brillen aan te bieden die binnen de brilvergoeding vallen.
Shop-in-shop
Het eerste Franse verkooppunt komt er in een Parijse optiekwinkel: het bedrijf volgt dus zijn beproefde strategie en kiest voor shop-in-shops om de kosten te drukken. Op termijn wil Eyelove tientallen van dergelijke shops in Frankrijk openen.
De beslissing om de stap naar Frankrijk te zetten heeft alles te maken met een hervormde zorgwet, die in 2020 in voege treedt. Die wet verplicht de Franse optiekwinkels ertoe om een aantal ‘goedkope brillen’ in het assortiment op te nemen: brillen die in aanmerking komen voor terugbetaling door de ziekteverzekering. Via de nieuwe wet wil de overheid iets doen aan de erg hoge brillenprijzen in Frankrijk. Volgens de autoriteiten koopt 17% van de slechtzienden met een laag inkomen geen bril omwille van de hoge prijs.
“We zien veel kansen op de Franse markt, omdat de nieuwe wetgeving waarschijnlijk voor een enorme prijzenslag gaat zorgen. Voor veel Franse optiekbedrijven is het gezien de kosten van hun bedrijfsvoering een enorme uitdaging om hun prijzen te verlagen om aan de nieuwe wet te voldoen. Daarom heeft onze partner in Parijs gekozen voor een verkooppunt van Eyelove. Wij bieden onze klanten een goede kwaliteit tegen een scherpe prijs, omdat wij in grote aantallen brillen produceren. Onze brillen zijn zelfs zo scherp geprijsd dat we binnen de brilvergoeding niet een, maar twee brillen kunnen aanbieden. Dit geldt ook voor multifocale brillen”, meent directeur Paul Berkelmans.
Eyelove heeft momenteel in de Benelux meer dan 165 verkooppunten.