Intrestlasten wegen op het resultaat
Maasmechelen Village, dat de deuren opende in 1992, telt meer dan honderd boetieks van gekende mode- en lifestylemerken die er het hele jaar door producten verkopen met een korting tot zowat 60 procent. Er komen drie miljoen mensen per jaar over de vloer. Intussen probeert het management ook steeds meer Chinezen te verleiden tot een bezoekje.
De grote belangstelling voor Maasmechelen Village belet niet dat het project het financieel lastig heeft: in 2013 werd een verlies geleden van 19,075 miljoen euro en in 2014 werd de malus nog uitgediept met een tekort van 24,546 miljoen euro. De overgedragen verliezen sinds het ontstaan zijn daardoor opgelopen tot 223,740 miljoen euro.
De bloedrode resultaten zijn vooral het gevolg van de hoge financiële lasten (vorig jaar bedroegen de intrestlasten 22,2 miljoen euro), maar ook de eigenlijke exploitatie vertoont een verlies. Tegenover een omzet van 20,249 miljoen euro, die vooral uit een vergoeding op de verkoop van de aangetrokken merken wordt gehaald, stonden immers voor 22,458 miljoen euro aan bedrijfskosten.
Negatief vermogen “niet onoverkomelijk”
Door de hoge verliezen is het eigen vermogen van de onderneming niettemin zwaar negatief geworden. Indien alles tegen boekwaarde zou worden verkocht, blijft er een put van 222,6 miljoen euro. Toch zet bedrijfsrevisor Ernst & Young niet meteen een rood licht bij de jaarrekening: zolang eigenaar VR European Holdings de geldkraan openhoudt, kan de vennootschap blijven voortbestaan. En die heeft alvast toegezegd om de liquiditeitsbehoeften van Maasmechelen Village in 2015 en 2016 te dekken.
Eigenaar VR is de belangrijkste kredietverschaffer: de maatschappij heeft het Limburgse outletcentrum 171,4 miljoen euro toegestopt. 101,7 miljoen euro daarvan heeft een achtergesteld karakter, wat betekent dat de betrokken kredieten bij een liquidatie slechts moet worden terugbetaald nadat de andere schuldeisers werden vergoed. Voorts is er een obligatielening die pas in 2020 vervalt.
Onderhandeling over herfinanciering
De voornaamste externe langetermijnlening beloopt 70 miljoen euro. Ze werd aan toegekend door Propertize, voorheen SNS Property Finance. Het krediet werd met een jaar verlengd om in juni 2016 te verstrijken. De herfinancieringsgesprekken zijn intussen opgestart.
Als rekening wordt gehouden met de achtergestelde schuld en met de obligatielening, alsook met een herwaardering van het vastgoed, dan zou de jaarrekening een netto-actief vertonen van 30,1 miljoen euro in plaats van een aanzienlijk tekort, aldus de bedrijfsrevisor. Cushman & Wakefield heeft het vastgoed van de maatschappij gewaardeerd op 171,5 miljoen euro, wat hoger lag dan de 162,9 miljoen euro een jaar eerder. In 2006 was het nog maar 105 miljoen euro waard. De huidige geschatte waarde ligt daarmee aanzienlijk boven de boekwaarde.
Meer aantrekkelijke merken
De bedrijfsleiding hoopt dan weer dat de onderneming op korte termijn winstgevend kan worden, dankzij het aantrekken van beter verkopende merken. In de loop van 2014 openden acht nieuwe merken hun deuren in Maasmechelen Village, met Max Mara, Twin-Set Simona Barbieri, Scotch, & Soda Kids, G&G Cucina Tradizionale Italiana, Gant, All Saints, Links of London en Coach.
De royalty-inkomsten op de verkoop door de aangetrokken merken stegen vorig jaar overigens met 3,6% van 19,5 miljoen euro tot 20,1 miljoen euro. Voor 2015 wordt op een stijging van de verkoop van de merken met ongeveer 8% gerekend. Hun verkoop zou dan toenemen tot 7.719 euro per vierkante meter benutte oppervlakte, waarvan ook de uitbater van het outletpark zou meeprofiteren.