Londen blijft de belangrijkste winkelstad ter wereld: de Britse hoofdstad staat nog steeds op nummer één als locatie voor de grote merken om een fysiek verkooppunt te openen, ondanks de doorbraak van de e-commerce en de forse opmars van Aziatische steden.
Goede locatie belangrijker dan ooit
Jones Lang LaSalle (JLL) bundelt in zijn ‘Destination Retail Report 2016’ de meest attractieve steden om een winkel te openen. De vastgoedmakelaar bekijkt daarvoor de aanwezigheid van 240 merken in 140 steden, die samen voor 13% van de wereldbevolking en 33% van de totale consumptie-uitgaven staan. “Met de opkomst van de e-commerce is de keuze van een goede locatie voor een retailer nog belangrijker dan ooit voordien”, aldus directeur global retail research James Brown.
Op nummer één staat nog steeds Londen: de Britse hoofdstad is in trek bij internationale retailers wegens zijn grote mature markt, die zowel lokale kopers als toeristen aantrekt. Veel merken starten er dan ook hun buitenlandse expansie. Londen wordt ook als een opstap gezien naar de rest van Europa.
Azië sterk aanwezig in top vijftig winkelcentra
Opvallend is verder de opmars van het Verre Oosten, die in de top vijftig van meest aantrekkelijke winkelsteden nu al aanwezig is met achttien steden, met Hongkong als voornaamste pleisterplaats. De regio kan een almaar groeiende middenklasse en een gestegen koopkracht als argument inzetten. Bovendien is het winkelvastgoed er van recente datum, wat een winkel extra aantrekkelijk maakt.
In China springen verder Shanghai en Peking eruit: zij worden gezien als ideale testmarkten voor de rest van Azië. Ze hebben ook een potentieel aan zeer grote vermogens. Buiten China behoren Tokio, Singapore, Seoul, Osaka en Bangkok tot de meest aantrekkelijke handelssteden.
Midden-Oosten manifesteert zich eveneens
Naast het Verre Oosten is ook het Midden-Oosten in opmars met al vijftien steden in de top vijftig. Dubai (dat met de Dubai Mall ook heel wat toeristen als potentiële kopers telt), Koeweit, Abu Dhabi, Djedda en Riyad kunnen de retailers het meest bekoren. De markten zijn er nog minder ontwikkeld dan elders, wat het potentieel vergroot. De internationale spelers krijgen bovendien de mogelijkheid om de markt te betreden samen met een lokale partner, wat hun risico reduceert.
Ten slotte is ook Amerika goed vertegenwoordigd met zestien steden, waarvan vijftien de VS. New York, San Francisco, Miami, Chicago en Los Angeles voeren de groep aan. De VS hebben ook de grootste retailoppervlakte wereldwijd.