Kosten en inkomstenverlies voor bedrijven
De acht bedrijven (waaronder kleppers als Nike en Toyota) begonnen in september vorig jaar met het project om de weerbaarheid van hun logistieke ketens (ook gekend als ‘supply chains’) te verhogen. De jaarlijkse studie ‘Supply Chain Resilience 2011’, die The Business Continuity Insitute bij 559 bedrijven uit 62 landen had uitgevoerd, bevestigde eerder immers al het belang van een veerkrachtige productieketen.
Bij niet minder dan 85% van hun respondenten had de logistieke keten dat jaar een belangrijke verstoring opgelopen, waardoor de helft van de respondenten productieverlies ervoer, bijna twee op de vijf te maken kreeg met verhoogde kosten en een derde van hen was er zelfs een merkbaar verlies aan inkomsten, een stijgend aantal klachten en een schadelijk effect op de dienstverlening moest optekenen.
Zekerheden inbouwen door procedures op te zetten
Het VIL ging nog een stapje verder en onderzocht de mogelijke zwaktes van logistieke ketens, die steeds kwetsbaarder worden door hun groeiende complexiteit. Daarnaast onderzocht het instituut ook maatregelen die bedrijven kunnen nemen om hun keten te versterken en de impact van verstoringen te beperken in alle schakels van de logistieke keten. De studie besloot dat samenwerking het belangrijkste wapen is in de strijd tegen onderbrekingen van de logistieke schakels. Als belangrijkste onderdeel daarvan noemt de studie informatiedeling, die “een reflex moet worden in de organisatie en als dusdanig in de bedrijfscultuur moet worden ingebakken.”
Verder benadrukt de studie het belang van formele procedures, zowel om te kunnen leren uit voorgaande problemen als om een houvast te hebben bij nieuwe verstoringen. Ook moeten bedrijven strategieën uitwerken om bepaalde risico’s op te vangen, en dat gebeurt best in samenwerking met de andere partijen in de keten. Het VIL raadt ook certificatieprogramma’s aan: op die manier kunnen bepaalde zekerheden formeel in de keten worden ingebouwd.