Grotere winkels
De voorbije jaren is Lidl in België flink gegroeid: het marktaandeel steeg van 5 procent in 2011 naar 7,8 procent nu en het aantal werknemers steeg in die periode met maar liefst 32 procent. Daarom heeft Lidl nu besloten om al zijn winkelverantwoordelijken een intensieve opleiding te geven om al die verandering in goede banen te leiden.
“Het is dan ook zo cruciaal om onze winkelverantwoordelijken met onze grotere winkels te leren omgaan. Waar we vroeger teams hadden van gemiddeld 10-12 medewerkers, zijn vandaag winkels met 20-25 personeelsleden lang geen uitzondering meer. Dat vraagt een andere aansturing”, zegt woordvoerder Pieterjan Rynwalt.
Ook zal de functie van filiaalmanager anders ingevuld worden, met minder uitvoerende en meer ruimte voor leidinggevende taken. Ook zullen filiaalmanagers leren hoe de inrichting van hun winkel een effect heeft op de cijfers. “Om alle verantwoordelijken de kans te geven om zich te ontwikkelen naar de functie van filiaalmanager, zal de er komende maanden intensief gewerkt worden. Eerst door tijdens een ontwikkelingsdag te kijken waar ze vandaag staan en vervolgens door ze, op basis daarvan, een traject op maat aan te bieden”, aldus Rynwalt.