De opvolger van Medi-Market is gekend: de hypermarkt van Carrefour in winkelcentrum Les Grands Prés (Bergen) is het winkelconcept van het jaar. Juttu en Connections zijn de ‘eredames’.
Hypermarkt heruitgevonden
Het concept van de hypermarkt heruitvinden: dat was de ambitie van de winkel die Carrefour Belgium bijna een jaar geleden heropende in Bergen. Missie geslaagd volgens de jury van de Mercuriusprijs: dat de retailer een bestaande winkelformule in een mature en traditionele markt ingrijpend wist te vernieuwen, maakte indruk op de juryleden. Het grote versaanbod, de bijzondere marktbeleving en de naadloze integratie van digitale technologie in de fysieke winkel, bleken doorslaggevende argumenten.
De tweede plaats was voor Juttu, het lifestyleconcept van het team achter A.S. Adventure. De winkels zijn opgebouwd als een magazine waarin je als shopper van rubriek naar rubriek bladert. Je vindt er een eigenzinnige selectie van lokale en internationale merken in mode, decoratie en food. Juttu heeft ook oog voor duurzaamheid en onderscheidt zich ook door de manier waarop sociale media worden ingezet in de communicatiemix.
Virtuele beleving
Op de derde plaats eindigde Connections Travel Store: in een sector die door digitale disruptie behoorlijk door elkaar wordt geschud, gelooft Connections in een nieuwe rol voor fysieke verkooppunten in de winkelstraat. Geen ‘reisbureaus’, wel echte belevingswinkels waarin bezoekers zich in een oogwenk op reis wanen dankzij de virtualrealityervaring en de themahoeken, ingericht in de sfeer van de bestemming.
Met de Mercuriusprijs bekroont Comeos, de federatie voor handel en diensten, jaarlijks het beste winkelconcept. Winnaars van de afgelopen jaren waren Medi-Market, de kruising tussen een gezondheidssupermarkt en een apotheek (2015), de Hunkemöller Flagshipstore in Antwerpen (2014) en Le Pain Quotidien (2013).