De Leuvense gemeenteraad heeft gisteravond unaniem beslist om een ‘promotaks’ in te voeren voor handelaars uit de binnenstad. De taks varieert van 80 tot 200 euro per jaar, naargelang de locatie en de grootte van de handelszaak.
Leuven als handelsstad op de kaart zetten
In navolging van andere steden zoals Genk en Kortrijk voert nu ook Leuven een promotaks in. Die taks moet worden betaald door handelaars uit het kernwinkelgebied in de Leuvense binnenstad en uit de Tiense- en Mechelsestraat, twee winkelstraten die in dit gebied uitmonden. De opbrengst wordt geraamd op 195.000 euro per jaar. Gedurende de jaren 2016, 2017 en 2018 legt de stad daar nog eens 200.000 euro per jaar bovenop, geld dat momenteel besteed wordt aan de vzw Centrummanagement Leuven. Dat heeft de gemeenteraad gisteravond unaniem beslist.
Het stadsbestuur sloot hierover een driejarige overeenkomst af met de nieuw opgerichte vzw ‘Liefst Leuven’. Daarin zetelen vertegenwoordigers uit de handelswijken, aangevuld met drie waarnemers van de stad. “De vzw zal het geld autonoom kunnen besteden aan allerhande promotionele activiteiten voor de handel, maar dient wel voorafgaandelijk een jaarprogramma en begroting op te stellen en nadien hierover te rapporteren”, zegt de Leuvense schepen Eric Vanderheiden (CD&V), bevoegd voor handel.
De subsidies die Leuven nu verstrekt aan de Langste Dag, het oesterevenement, de intrede van de Sint, de countdown op de Oude Markt en het wijkfeest voor het bovenste deel van de Tiensestraat blijven behouden. Maar evenementen als de lente- en herfstshopping moet de vzw voortaan zelf financieren. Schepen Vanderheiden beklemtoont dat het project tot stand kwam op uitdrukkelijke vraag van de handelaars.