Affichecampagne #leuventoegank
70% van de Leuvense commerciële gebouwen is niet toegankelijk voor rolstoelgebruikers, zo bleek eerder al uit een onderzoek van HiddenCity vzw. De adviesraad van de stad liet daarop een affiche ontwerpen met een cartoon en concrete tips over hoe een zaak toegankelijk gemaakt kan worden voor iedereen.
Aan de handelaars wordt gevraagd om de affiche zichtbaar op te hangen in hun etalage of elders in de winkel, ter herkenning voor de consumenten. Er is ook een wedstrijd gekoppeld aan de campagne: handelaars die een foto van de affiche posten op Facebook of Twitter onder de hashtag #leuventoegank, maken kans op een prijs.
“Naast de praktische tips, die hopelijk zullen leiden tot een betere toegankelijkheid van zaken in het Leuvense, willen we de handelaars er attent op maken dat een grote groep van hun klanten baat hebben bij een vlot toegankelijke zaak,” aldus Dorien Meulenijzer, voorzitter van de adviesraad. “Niet alleen personen met een beperking, maar ook ouders met kinderwagens en ouderen zullen hierdoor makkelijker de zaak kunnen betreden.”