Sanrio, het Japanse bedrijf dat de rechten beheert van Hello Kitty, heeft van de Europese Commissie een boete gekregen van 6,2 miljoen euro wegens het bepreken van de vrije concurrentie.
Nationale licenties
Het vrij verkeer van goederen en diensten is één van de fundamenten van de Europese Unie, maar wel een waar veel bedrijven wel eens tegen durven zondigen. Zo ook Sanrio: het Japanse bedrijf verkocht licenties aan Europese bedrijven, maar die waren enkel geldig binnen het desbetreffende land. Hierdoor hebben Europese consumenten tien jaar lang mogelijk te veel betaald voor Hello Kitty-producten. De inbreuken tegen het vrij verkeer van goederen zijn intussen ook erkend door Sanrio.
“De beslissing moet het mogelijk maken dat consumenten weer kunnen profiteren van het grootste voordeel van de eenheidsmarkt in Europa: de mogelijkheid om in heel Europa rond te kijken naar de beste aanbiedingen”, zo stelde Europees commissaris voor Mededinging Margrethe Vestager. Omdat Sanrio goed meewerkte aan het onderzoek, kreeg het bedrijf wel een beduidend lagere boete.
Onlangs legde de Europese Commissie ook sportmerk Nike en bierbrouwer AB InBev boetes op voor soortgelijke feiten. Vestager voert tevens een onderzoek naar filmproducent Universal Studios.