Hoewel de tien grootste webshops in België allemaal buitenlands zijn, rijden Belgen de kloof langzaam dicht: zeven op de tien online aankopen gebeuren bij binnenlandse webwinkels en een derde van de honderd belangrijkste webwinkels heeft “sterk Belgisch DNA”.
Verbetering te zien
“Belgische webshops doen het steeds beter ten opzichte van hun buitenlandse concurrentie”, besluit BeCommerce. De vakorganisatie stelde een lijst op van de honderd webwinkels met de grootste digitale voetafdruk in België, en daaruit blijkt dat Belgische webshops niet alleen groeien maar ook structureel beter worden. Belgische webwinkels doen het steeds beter ten opzichte van vorige jaren en kruipen zo dichter bij “best-in-class-webshops” zoals Ikea en Netflix, klinkt het.
Een derde van de webshops op de lijst is ondertussen van Belgische oorsprong. Althans, als de rangschikking niet op basis van omzetcijfers wordt berekend, maar aan de hand van de ‘digitale voetafdruk’. Die wordt berekend via acht parameters zoals ‘search engine results page’, het aantal bezoekers, “site maturity” en de drie belangrijkste afzetmarkten, en is volgens BeCommerce een sterke indicator voor de marktprestaties.
Zeven op de tien aankopen door Belgen gebeuren inmiddels bij binnenlandse webwinkels, in negen op de tien gevallen kopen consumenten in een webshop met een ‘.be’-adres, iets wat 40% van de Belgen ook bewust zegt te controleren. 52% vindt het belangrijk om lokaal te winkelen.
Technologiebedrijven aan de top
Toch valt niet te ontkennen dat de lijst nog steeds – met voorsprong – wordt aangevoerd door grote buitenlandse spelers. De achterstand die België heeft opgebouwd in e-commerce valt bezwaarlijk nog in te halen: de top tien van de ranking wordt zichtbaar gedomineerd door technologiebedrijven, die vanaf dag één inzetten op online handel en dienstverlening.
De eerste drie Belgische bedrijven (of toch die met historisch Belgisch DNA) zijn pas te vinden op plaatsen 24, 26 en 27: het zijn respectievelijk Telenet, 2dehands.be en Proximus. BeCommerce wijst erop dat die tweede zijn succes te danken heeft aan het feit dat de zoekertjessite al in 1999 is opgericht, maar ook aan de overname door Ebay in 2013. Extern kapitaal is een bepalende factor voor de groei van webshops, klinkt het.
De belangrijkste concurrentie op de Belgische markt komt van de noorderburen: een vierde van alle webshops op de lijst is afkomstig uit Nederland. Ook een op de drie buitenlandse aankopen gebeurt in Nederland. BeCommerce spoort de Belgische onlineretailers trouwens aan om zelf ook de grens over te durven steken.
De top tien in de rangschikking van BeCommerce:
1. Facebook
2. Microsoft
3. Apple
4. Netflix
5. Samsung
6. Amazon
7. AliExpress
8. Ikea
9. H&M
10. Zara