De voorbije dagen is er een vorm van phishing via berichtenapplicatie WhatsApp opgedoken. Gebruikers krijgen een bericht met daarin een promotie van een supermarktketen. Wie doorklikt op de link speelt een aantal gegevens door.
Gegevens doorverkopen
De berichten komen zogezegd uit naam van ketens als Delhaize, Lidl, Albert Heijn en Carrefour. De link in het bericht leidt naar een website waar de gebruiker een aantal persoonlijke gegevens moet achterlaten. Bovendien wordt het bericht meteen doorgestuurd naar alle contacten van de gebruiker.
Dat wil zeggen dat er in tegenstelling tot bij vele andere phishingberichten niet wordt gevraagd naar betaalgegevens of om geld te storten. De cybercriminelen verdienen hun geld met het doorverkopen van de gegevens die ze bemachtigen.
Reputatieschade
“In de afgelopen dagen hebben we hier heel wat vragen en opmerkingen over gekregen van klanten”, zegt Delhaize-woordvoerder Roel Dekelver. “Sommige mensen vragen zich af of die actie echt is, maar wij hebben er dus niets mee te maken. Onze naam wordt misbruikt. Deze actie levert ons reputatieschade op.”
Dat soort phishingberichten zijn niet nieuw en worden meestal via e-mail verstuurd. Voor Delhaize is het de eerste keer dat dit via WhatsApp gebeurt. Dat soort berichten maakt meer slachtoffers, omdat het voor gebruikers moeilijker is om ze te onderscheiden van echte berichten.
De supermarktketens werken nu samen met de Computer Crime Unit om na te gaan wie er achter de berichten zit, om ze zo een halt toe te roepen.