Uit de nieuwe top 100 winkelformules, die wordt opgesteld door Locatus op basis van het totale aantal winkeloppervlak, blijkt dat de supermarktformules nog steeds dominant zijn in België, met zelfs zeven plaatsen in de top tien.
Weinig veranderingen
Op de eerste plaats vinden we Carrefour Market, dat in totaal 531.000 vierkante meter winkeloppervlakte heeft in België. Colruyt strandt op de tweede plaatst met 387.000 vierkante meter, terwijl Aldi het met de derde plaats moet stellen. Vrijwel de volledige top tien blijft gelijk ten opzichte van het vorige jaar. Enkel Gamma sluipt de top tien binnen, ten nadele van Ikea.
In de volledige top 100 zijn er slechts drie nieuwkomers te vinden: X20 (94), Lediscount (96) en Colora (100). De grootste stijger is Albert Heijn, dat van plek 62 naar plek 46 weet te springen, met een winkeloppervlakte van iets meer dan 52.000 vierkante meter.
Base Shop hoogste nieuwkomer
Locatus maakt ook een top 100 op basis van het aantal filialen in België. Daar is momenteel nog geen sprake van Albert Heijn. Op plaats 100 in die lijst staat Neckermann met 84 vestigingen, terwijl Albert Heijn er momenteel nog maar een veertigtal heeft.
De top 100 van het aantal filialen wordt gedomineerd door de banken, die de eerste zes plaatsen in beslag nemen. De eerste supermarktketen vinden we op plek 12 met Aldi, dat met 439 filialen net over Carrefour Market springt, dat het moet stellen met 437 filialen.
De hoogste nieuwkomer in deze lijst is Base Shop, dat binnenkomt op de 65e plaats. Dat heeft het te danken aan de overname van Allo Telecom, waardoor het in één klap 45 nieuwe vestigingen wist binnen te halen.