Omnichannelretail kan niet zonder accurate data, maar de kwaliteit blijft onvoldoende. Retailers voeren daarom de druk op hun leveranciers op, zo bleek gisteren op het Forum van standaardiseringsorganisatie GS1.
Datakwaliteit verbeteren
Vooral de duopresentatie van Koen Desmet (Delhaize) en Armand Schins (Albert Heijn) liet aan duidelijkheid niets te wensen over. Delhaize en Albert Heijn hebben elkaar gevonden in een gezamenlijk datasynchronisatieproject. “We zien een explosie in de vraag naar voedings- en productinformatie. Zijn we daar klaar voor?” vroeg Koen Desmet zich af. “De datakwaliteit is nog steeds onvoldoende”, benadrukte Armand Schins. “Begin er gisteren mee!”
Na de lancering van GDSN (data-uitwisseling volgens de standaarden van het Global Data Synchronisation Network) bij Delhaize ging de kwaliteit van de aangeleverde data snel omhoog, maar het afgelopen jaar zagen we een stagnering, meldt Koen Desmet. “Daar kunnen we niet tevreden over zijn. We hebben iets nieuws nodig om de datakwaliteit verder omhoog te krijgen.”
De sprekers verwezen naar het project DatakwaliTijd 2.0 van GS1 Nederland, waarbij artikelgegevens van nieuw ingevoerde artikelen fysiek worden gecontroleerd door een GS1 gecertificeerde Data Management Service (DMS). Als de leverancier goed scoort bij de controles, worden de controles minder.
Slechte data blokkeren
De heren hielden een pleidooi voor een GDSN-datamodel op Beneluxniveau: “Er zijn nog steeds verschillen in implementatie tussen België, Nederland en Luxemburg. Dat kan niet langer. De aanpak moet meer pragmatisch, minder academisch worden. De complexiteit moet eruit. Mensen maken immers niet bewust fouten. Gelukkig zien we steeds meer samenwerking tussen GS1 BelgiLux en Nederland.”
De boodschap van Ahold Delhaize richting leveranciers was ondubbelzinnig: “Data van slechte kwaliteit willen we voortaan uitsluiten uit het systeem. We gaan zulke data blokkeren wanneer ze niet conform zijn.”
Betere data, minder retours
Het belang van data voor retail en e-commerce bleek ook uit de presentatie van Rogier Martens van Bol.com. Het up-to-date houden van de informatie is een gigantische uitdaging voor de webshop met wel 45 miljoen producten in de catalogus, van 14.000 verkopers en 800 leveranciers. Elke dag worden er wel 280.000 content updates doorgevoerd.
Accurate productinformatie helpt de e-tailer niet enkel om meer te verkopen, maar ook om retours te vermijden: 20% van de terugzendingen heeft immers te maken met maten of afmetingen. Dat valt te vermijden. Martens benadrukte het belang van visuele informatie. Een productfoto volstaat niet, ook geanimeerde content (instructievideo’s bijvoorbeeld) en modelfotografie horen erbij. De toevoeging van een visuele gids bij de hondenmanden wist het aantal retours met 45% te verminderen.
Data-uitdagingen
CEO Jan Somers benadrukte tot slot nog eens de prioriteiten van GS1 Belgium & Luxembourg voor 2017. De uitrol van de GDSN-standaarden voor data-uitwisseling gaat verder, niet enkel in FMCG maar ook in doe-het-zelf en in de zorgsector.
Datakwaliteit blijft de rode draad. “Consumenten hebben data nodig, retailers staan voor grote data-uitdagingen.” Op het belang van goede foto’s kan niet genoeg gehamerd worden.
Tot slot is er EDI, een ‘ouderwetse’ oplossing die actueel blijft, met geharmoniseerde ‘order to cash’ berichten waardoor papieren bestelbonnen, verzendnota’s en facturen tot het verleden gaan behoren. “De wetgeving en de groei van cross-channel commerce zijn de twee drivers voor betere data.”