Hoewel het nog volop zomervakantie is, bereiden verschillende retailers zich al voor op de lucratieve kerstperiode. Elk jaar iets vroeger, zo lijkt het wel.
Van Oxford Street tot Antwerpen
Is er een officieuze competitie om de retailer te bekronen die als eerste uitpakt met z’n kerstcollectie? In dat geval gaat de wisselbeker internationaal dit jaar naar de Britse retailer Selfridges. Reeds op 2 augustus opende de bekende keten in de Londense Oxford Street een uitgebreide kerstafdeling, op de vierde verdieping. Volgens de retailer beginnen vooral internationale shoppers steeds vroeger aan hun kerstinkopen. Niet alle klanten weten het initiatief te waarderen, blijkt uit gemengde reacties op sociale media.
In ons land gaat de primeur naar Floralux, het tuin- en decoratiecentrum in Dadizele. Een eerste themapresentatie van het kerstdorp opende vorige week al, eind september moet de kerstafdeling van 1.500 m² met zes feeërieke thema’s helemaal af zijn. Niets te vroeg, volgens marketingmanager Fien Ternest, want heel wat klanten zijn al nieuwsgierig.
Dat denken ze ook in Antwerpen: daar opent op 1 september Christmas World, met 5.000 m² de grootste kerstpop-upstore ter wereld. De winkel bevindt zich op de Meir in het pand waar tot voor kort Forever 21 gevestigd was. Allen daarheen dus – of net niet.