Klanten blijven niet weg uit een winkel als die de winkeldeuren ’s winters omwille van de kou gesloten houdt, wijst nieuw Antwerps onderzoek uit.
Geen verschil tussen open of gesloten
Heel wat handelaars geloven dat klanten sneller de winkel binnenstappen, wanneer ze de deuren laten openstaan. Daarom dat vrijwel alle winkels ook in de winter hun deuren open laten, wat natuurlijk zorgt voor heel wat extra verwarmingskosten, wat dan weer slecht is voor het milieu en de portemonnee van de handelaar.
Uit het onderzoek van Eandis, Stadslab2050 en enkele zelfstandigenorganisaties in de Kammenstraat in Antwerpen blijkt nu echter dat het voor shoppers helemaal geen verschil maakt of de deuren open of gesloten zijn. Bij het onderzoek werd met straatcamera’s en infraroodtellers het aantal klanten geteld en daaruit blijkt dat er vrijwel geen verschil is tussen een open deur of een gesloten deur. “Shoppers verwachten niet dat de winkelier de deuren open gooit en de kou tegenhoudt met energieopslorpende warmtegordijnen. Er liep geen shopper meer of minder naar binnen”, schrijven de onderzoekers.
Tijdens het onderzoek werden ook andere ‘nudges’ uitgetest, waarbij klanten een licht duwtje in de rug kregen om een winkel binnen te gaan, maar ook die hadden amper effect.