De Belgische retailparken komen het sterkst uit de coronacrisis, menen vastgoedspelers CBRE en Mitiska Reim. Niet alleen herstelde het winkeltype zich goed na de eerste lockdown, in juli kwamen er zelfs bijna dubbel zoveel bezoekers over de vloer als in januari.
Dubbel zoveel bezoekers
Hoe gaat het met de Belgische retailparken sinds de coronacrisis? CBRE zocht het uit voor investeerder in baanwinkels Mitiska Reim. Goed, klinkt het antwoord, want de retailparken zijn naar eigen zeggen het best opgewassen tegen de gevolgen van de pandemie.
Na de eerste lockdown dit voorjaar kwam het herstel er sneller op gang en tegen juli tekende CBRE – met behulp van gsmsignalen – zelfs 95% meer bezoekers op dan in januari van dit jaar. In de winkelstraten was er in juli nog 19% minder beweging dan in februari en de Belgische winkelcentra zagen volgens de berekening 6% minder mensen.
Dat past in de bredere bevindingen van de vastgoedspelers, die merken dat ondanks het Belgische beleid, dat kernversterking verkiest boven bijkomend perifeer winkelvastgoed, retailparken pre-Covid een recordgroei kenden: 2019 was het meest actieve jaar in de geschiedenis, met liefst 220.000 m² aan nieuwe baanwinkels die de deuren openden. Gemiddeld komt er jaarlijks zo’n 80.000 m² bij.
Nog 315.000 m² in de pijplijn
Opvallend is dat 60 tot 100% van de nieuwe panden al verhuurd zijn voor de oplevering. In de top vijf van sterkst groeiende retailers in België zitten bovendien drie overwegend belangrijke huurders voor retailparken, met name Action, Albert Heijn en Jysk. Kruidvat en Medi-Market vervolledigen de top vijf. Bijgevolg blijft er verdere groei op het programma staan: tussen nu en 2022 moet er nog meer dan 315.000 m² aan nieuw perifeer winkelvastgoed bijkomen.
De coronacrisis zal daar weinig verandering in brengen, meent CBRE, want in het ‘nieuwe normaal’ zijn ze erg geschikt voor veilig runshoppen, terwijl baanwinkels ook handige click&collect-punten zijn in een omnichannelmodel. Bovendien huisvesten retailparken vaak discounters en goedkopere retailers, wat van pas komt in deze tijden van financiële onzekerheid.