De leden van de Algemene Professionele Opticiens- en Optometristenbond van België hebben een gedragscode ondertekend waarin ze stellen de klant beter te informeren over onder meer prijs- en kwaliteitsverschillen van glazen.
Te weinig openheid
De gedragscode komt er nadat een onderzoek van Test-Aankoop in 2015 had aangetoond dat het voor klanten niet eenvoudig is om modellen en prijzen van verschillende opticiens met elkaar te vergelijken. “Dat was niet alleen te wijten aan de opticiens zelf, maar ook aan glasfabrikanten die weinig openheid tonen“, zegt minister van Consumentenzaken Kris Peeters. “Een gedragscode moet er nu voor zorgen dat de consument weet wat hij koopt. Het zal de opticien bovendien de kans geven om uit te leggen waarom hij op bepaalde vlakken duurder is dan een concurrent.”
Opticiens zullen wel heel wat gegevens moeten opvragen bij de glasproducenten en dus hoopt minister Peeters dat ook zij in de toekomst meer transparantie zullen tonen. In de toekomst moeten opticiens hun klanten beter informeren over de verschillende mogelijkheden bij de keuze van de glazen en krijgen ze een gratis prijsvergelijking en offerte mee naar huis. Daarnaast krijgen ze duidelijke informatie over aanvullende diensten en de garantie.
“Voor ons is het vooral belangrijk dat het vanaf nu mogelijk is om een glas van hetzelfde merk te vergelijken bij verschillende opticiens”, zegt Serge Bruninx van de APOOB. “De opticien zal de code in de vorm van een soort offerte aan de klant overhandigen, indien die dat wenst.”