In de aanloop naar Black Friday hebben sommige retailers de prijzen voor hun producten laten stijgen, om shoppers afgelopen weekend te verleiden met deals die mooier oogden dan ze werkelijk waren. Dat blijkt uit een analyse van Daltix.
Oortelefoons
De bigdataspecialist keek bijvoorbeeld naar enkele oortelefoondeals die je afgelopen weekend kon krijgen. Zo liet de Bose QuietComfort 35 II de afgelopen weken behoorlijk wat prijsveranderingen zien bij drie winkels die Daltix in het oog hield. Bij Coolblue was er de afgelopen maanden geen promoprijs, dan is er een prijsstijging in de aanloop naar de Black Friday-week, en plots splitsen de vaste prijs en de promotieprijs: de vaste prijs stijgt sterk terwijl de promotieprijs daalt naar het reguliere niveau van daarvoor. Het is opvallend dat Krëfel exact dezelfde strategie voor dit product volgt, zoals blijkt uit de grafieken hieronder. Een echte Black Friday-deal? Toch niet: je had in oktober dezelfde oortelefoons voor dezelfde prijs kunnen kopen, maar nu heet het dus een Black Friday-promotie.
Televisietoestellen
Een vergelijkbaar verhaal zien we in de televisiesector, voor de Samsung 55″ QLED. De deal die je krijgt is eigenlijk een goede, zoals de onderstaande grafiek laat zien. Toch is het opmerkelijk dat gedurende enkele weken enkel de reguliere prijs verandert. Maar wanneer Black Friday arriveert, gebruiken sommige retailers het verschil tussen de normale prijs en de promotieprijs om de korting nog meer te benadrukken. Coolblue gebruikt dezelfde tactiek voor een ander televisietoestel. De deal voor Sony lijkt enorm vanwege de hoge aanbevolen reguliere prijs, maar is eigenlijk niet zo veel beter dan de weken voor Black Friday.
“Hoge korting”
Spelen met de reguliere en de promotionele prijsniveaus is niet de enige tactiek die retailers gebruiken om klanten te verleiden. Specifieke bewoordingen die een promotie of een goede deal suggereren, zijn even belangrijk. We zien dat Bol.com dol is op deze strategie: voor dezelfde Samsung-televisie lijken ze voortdurend de laagste prijs te bieden. Op Black Friday gaat de prijs van de televisie echter iets omhoog terwijl de woorden “Hoge korting” worden toegevoegd aan de productpagina. Een slechte deal? Niet echt, maar misschien toch niet zo goed als je dacht. Een nog sterkere boodschap wordt gebruikt voor een Xbox One Controller, om een korting van 1 euro aan te kondigen in vergelijking met een dag eerder, toen er geen promotekst werd getoond: “Verlaagde prijs. Black Friday-festival”. De korting is echt, vooral in vergelijking met een week eerder, maar de formulering is opmerkelijk…
Methodologie
Daltix combineert bigdata-analyses met retailexpertise en selecteerde enkele producten in consumentenelektronica om Black Friday-mechanismen te ontdekken in de prijs- en promofluctuaties. Het bedrijf is hiertoe in staat omdat het dagelijks online prijzen bijhoudt en ze verrijkt met offline gegevens. Om een goed inzicht te krijgen in de prijsdynamiek, maakt de analyse een onderscheid tussen de normale prijs en de promotieprijs. Daltix houdt zelfs rekening met complexe promoteksten en zet deze om in promoprijzen om zo volledig mogelijk te zijn.