De grote online drukte door de corona-lockdown is bijna niet meer te behappen voor de pakjesbezorgers. Na een coronatoeslag zet bpost nu ook een rem op het aantal pakjes per dag. Zo wil het de pakjesleveringen beter spreiden.
Honderdduizenden pakjes
Retailers worden gevraagd hun leveringen aan de pakjesbezorgers meer te spreiden, want ze kunnen nauwelijks nog volgen. De corona-quarantainemaatregelen zorgen er immers voor dat het er net zo druk is als tijdens de eindejaarsperiode: dagelijks krijgt bpost bijvoorbeeld honderdduizenden pakketjes extra te verwerken, aldus De Tijd. Tijdens de week stelt bpost daarom een limiet van 20.000 pakjes in: maximum zo veel pakketjes gaat het Belgische postbedrijf bij de retailers zelf ophalen. “We weigeren geen enkele klant“, legt woordvoerster Barbara Van Speybroeck uit. “Maar we maken duidelijke afspraken, zodat de doorlooptijd haalbaar blijft.”
Al worden ook nog andere maatregelen genomen: Schoenen Torfs is met name gevraagd om op zaterdag en zondag de helft minder pakjes aan te bieden, en het voorbije weekend werden helemaal geen bestellingen opgehaald in het distributiecentrum van de schoenenretailer. Eerder kreeg bpost al kritiek van handelaren omdat het een coronasupplement doorvoerde: professionele klanten moeten 25 cent bijbetalen per pakket.
Bij concurrenten PostNL en DPD klinkt eenzelfde geluid: “Op bepaalde dagen moeten we stop zeggen”, zegt ook PostNL, dat het werk beter wil spreiden over de week. DPD vraagt handelaren de toestroom aan pakjes zelf beter over de verschillende dagen te verdelen, om zo pieken te vermijden.