In september 2003 kreeg winkelcentrum Les Grands Prés in Mons de eerste bezoekers over de vloer. Vijftien jaar later zijn er dat gemiddeld 6,5 à 7 miljoen per jaar en is het winkelcentrum ‑ qua oppervlakte het grootste van de Benelux ‑ bijna volledig volzet.
Van 73 naar 120 winkels
“In 2016, bij de opening van de tweede uitbreiding en de komst van IKEA, hebben we de kaap van de 7 miljoen bezoekers gerond”, zegt manager Pierre-Henri Vandesien in de regionale krant La Province. “Eens het nieuwe er wat af, zijn we in 2017 teruggevallen tot 6,5 miljoen. Eind dit jaar moeten we ergens tussen de 6,5 en 7 miljoen bezoekers eindigen.” Daarmee is het grootste winkelcentrum van de Benelux meteen ook een van de meest bezochte van ons land.
Les Grands Prés startte in 2003 met 73 winkels. “Vandaag, met Carrefour, IKEA en de uitbreiding met Intersport, A.S. Adventure, Krëfel e.a. tellen we 120 enseignes”, vervolgt de manager, die een bezettingsgraad van 98,17% naar voren schuift. Dat succes schuift Vandesien aan de nabijheid van de autosnelweg, de gratis parkeermogelijkheid voor 4.500 auto’s en het kwalitatieve imago, “zoals blijkt uit tevredenheidsenquêtes bij onze klanten”.
Dat het succes van Les Grands Prés te danken zou zijn aan het feit dat het winkelcentrum alle klanten en winkels heeft weggelokt uit het stadscentrum van Mons, weerlegt de manager met klem: “Ik weet dat sommigen dat beweren, maar ik denk niet dat het zo simpel is. Toen we dit winkelcentrum in 2003 hebben opgericht, heeft de stad ons trouwens verplicht het parkeren gratis te maken… Wij geloven zeker niet dat de dood van het stadscentrum positief zou zijn voor ons.”
Net nu blijkt uit cijfers van de Association du Management des Centres-Villes dat de leegstand in Mons voor het eerst sinds jaren gedaald is. De voorbije twee jaar schommelde de leegstand rond de 31%, intussen is dat cijfer teruggevallen tot 21,5%. Mons telt momenteel 413 handelszaken: daarmee staat de stad in de top-5 van Waalse steden met het grootste aantal winkels.