Vooral buitenlandse shoppers die naar Antwerpen komen, vragen meer winkelzondagen en ruimere openingsuren. De stad bekijkt de mogelijkheden, maar legt het initiatief wel bij de handelaars.
Stijging vanuit Nederland
Vier jaar na de start van de winkelzondagen, in september 2014, liet de stad Antwerpen een nieuw onderzoek uitvoeren over shoppen en zondagsopeningen. Meer dan 2000 mensen uit eigen land en bijna 2500 uit Nederland, Duitsland (Noordrijn-Westfalen) en Frankrijk (Nord-Pas-de-Calais) werden ondervraagd.
Daaruit blijkt dat de maandelijkse winkelzondag in Antwerpen duidelijk aan populariteit wint, zowel wat bekendheid als deelname betreft. Zeven op tien bevraagden geeft aan fan te zijn van winkelen op zondag, en ruim de helft van die groep wil dat vaker kunnen doen dan één keer per maand. Opvallend is ook de vraag naar ruimere openingsuren, zowel ’s avonds tijdens de week als ’s ochtends tijdens de winkelzondagen. Zo noemt één op zes bevraagden de avond (na 18 uur) als zijn/haar favoriete tijdstip om te winkelen, en willen drie op de tien zondagsshoppers dat het liefst ’s ochtends doen. Er is bovendien een sterke stijging van shoppers uit de Zuid-Nederlandse provincies (Limburg, Noord-Brabant en Zeeland) en uit Waals-Brabant.
“Zeker nog groeimarge”
Vooral de buitenlandse bezoekers zijn vragende partij voor meer winkelzondagen. Ook de hotelsector dringt erop aan: zij zien het effect op het aantal overnachtingen. Winkeliers bevestigen dat de koopzondagen niet voor een verschuiving van de omzet hebben gezorgd, maar wel degelijk een nieuw, bijkomend publiek aantrekken. Koen Kennis, schepen voor middenstand en toerisme, houdt dan ook de mogelijkheid open voor een uitbreiding van het aantal koopzondagen of koopavonden, maar benadrukt wel dat het initiatief uiteindelijk van de winkeliers moet komen.
“Uit het onderzoek blijkt dat de winkelzondagen in Antwerpen zowel qua bekendheid als qua bezoekerscijfers hoog blijven scoren. Voor bezoekers vanuit de andere Vlaamse provincies en onze buurlanden is er zeker nog groeimarge. Als stadsbestuur blijven we dan ook inzetten op de promotie van winkelzondagen, tot over de grenzen heen. En aangezien shoppers vragende partij zijn voor meer winkelzondagen in de maand en ruimere openingsuren, zullen we dat als stad zeker bekijken met de handelaars. Veel handelaars openen nu al hun winkel elke zondag, en dat aantal breidt nog uit. Maar voor we als stad onze campagnes aanpassen, moeten we wel voldoende grote massa hebben.”