Ondanks het succes van e-commerce gaven de Belgen 8% minder uit tijdens het coronakwartaal. De onlinehandel deed het zelfs 15% slechter dan verwacht. Hoe dat kan, zocht BeCommerce uit.
15% minder dan verwacht
Voor het eerst sinds de metingen door BeCommerce, vakorganisatie voor Belgische e-commerce, zijn de online uitgaven van de Belgen gedaald: consumenten gaven 2,7 miljard euro uit in het eerste kwartaal van 2020, 8% minder dan voordien en 15% minder dan verwacht. De afgelopen jaren was er immers steevast een groei van ongeveer 7% per jaar.
De online dienstensector (zoals de reis- en evenementensector) viel compleet stil: in Vlaanderen zijn de uitgaven online met liefst 10% (of 197 miljoen euro) gedaald, in Wallonië en Brussel met was er een daling met 4% (39 miljoen euro). De aankopen van reizen online zijn in Nederlandstalig België maar liefst gehalveerd, in Franstalig België gingen ze slechts met een kwart omlaag.
18% meer producten
Toch is er ook goed nieuws: productaankopen toonden een spectaculaire groei van 18%, zo berekende GfK voor de BeCommerce Market Monitor. 13% van alle uitgaven in het eerste kwartaal van 2020 gebeurde via het internet. Steeds meer shoppers vinden hun weg naar e-commerce: ze waren vorig kwartaal met 7,5 miljoen, waarvan 117.000 ‘nieuwelingen’. Wie online shopte, kocht er ook meer.
Opvallend is dat er steeds meer grote producten online worden besteld: de populaire categorie “Media & Entertainment” (+10%) werd tijdens de coronacrisis nog voorbijgestoken door “Home & Garden”. In totaal groeide de categorie online met liefst 68%, al was er een lichte daling (-4%) in Wallonië en Brussel.
“Waar de consument vroeger kleinere producten – zoals verf en geurkaarsen – online kocht, is nu alle schroom weggevallen voor de online aankoop en levering aan huis van grotere stukken zoals tuinmeubels, barbecues en parasols. We verwachten dat de consument hier in de toekomst gebruik van zal blijven maken nu hij het gemak van aan huis levering ontdekt heeft”, zegt BeCommerce-topvrouw Sofie Geeroms.