Uit een rondvraag van het NSZ blijkt dat meer dan 60 procent van de handelaars wil dat de solden zowel in de winter als in de zomer een maandje later plaats vinden. Dat zou er mee voor moeten zorgen dat de resultaten weer beter worden.
Investeren in e-commerce
“Omdat de solden nu al jaren teleurstellend verlopen, moet er sowieso iets gebeuren”, vindt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. “Maar de sector zelf moet ook meewillen en niet bang zijn om trends als e-commerce te omarmen. Dat gebeurt nu te weinig.”
De voorbije vijf jaar was er op het einde van de soldenperiode vrijwel altijd sprake van een omzetdaling ten opzichte van een jaar eerder. Dat heeft te maken met de opmars van koppelverkoop in aanloop naar de solden, maar ook met het stijgende succes van e-commerce.
“Al jaren raden wij kleinhandelaars aan om daarin te investeren, maar we stellen vast dat nog steeds maar een kwart van de modewinkels over een webwinkel beschikt en dat maar 15 procent bereid is om het komende jaar een webwinkel op te starten. Dat moet en kan beter”, vindt Christine Mattheeuws.
Weer spelbreker
De afgelopen jaren is het echter vooral het weer geweest dat spelbreker was. Dat gevoel heerst ook bij ongeveer 40 procent van de ondervraagde handelaars. Omdat vaak pas een maand later het echte winter- of zomerweer op gang kwam, pleiten heel wat handelaars ervoor om de solden een maand later te organiseren.
“Door de solden met een maand op te schuiven, kan er ook later en dus meer in overeenstemming met het klimaat gestart worden met de nieuwe collectie.”