De handelaars zijn tevreden met het eindresultaat van de wintersolden. Die kende nog een flinke stijging ten opzichte van vorig jaar, dankzij de winterprik midden januari, waardoor consumenten eindelijk winterkleding gingen kopen.
Sterke online groei
De solden hadden al een sterke start gekend, met tijdens de eerste soldendag een omzet die 4 procent hoger lag dan een jaar eerder. Daarna was de verkoop echter stil gevallen, omdat het nog steeds te warm was om winterkleding te kopen. De winterprik midden januari heeft daar echter verandering in gebracht. Dat meldt Comeos.
In totaal noteren de handelaars een omzetstijging van 5 procent ten opzichte van een jaar eerder, waarbij vooral de online winkels steeds meer in de smaak vallen. Daar steeg de verkoop met tientallen procenten ten opzichte van vorig jaar. Dit jaar hebben ook heel wat meer handelaars voor het eerst ook online solden aangeboden of het aanbod uitgebreid.
Ook bij online retailer Coolblue zijn ze meer dan tevreden over de solden. Daar steeg de omzet van de soldenproducten ten opzichte van een jaar eerder met 45 procent. Dat is zelfs meer dan verwacht, want bij Coolblue werd er uitgegaan van een groei van 36 procent. De top-vijf verkochte producten bestond uit harde schijven, printers, gps-toestellen, smartphones en fitnestoestellen.