Handelaars in Vlaanderen nemen hun webshop niet echt serieus: ze zien het vooral als een tijdelijke coronamaatregel. Nochtans shoppen consumenten ook online steeds vaker lokaal.
Geen rekening met de kosten
De helft van de Vlaamse winkel- en horeca-ondernemers die voor de eerste lockdown nog niet online waren, opende toen een webshop. Het zorgde er destijds voor dat fysiek gesloten winkels gemiddeld zo’n 20% van hun omzet wisten te behouden. Toch ziet bijna 70% de webwinkel niet als een belangrijk deel van hun toekomstplannen.
Dat is ergens begrijpelijk, aangezien 60% van de handelaars geen leveringskost aanrekent, zo blijkt uit nieuw onderzoek van de UAntwerpen. 96% rekende ook niks van de digitaliseringskosten door. En dat terwijl meer dan de helft de leveringen zelf doet, zelfs verder dan 10 kilometer weg. Ook liet slechts een kwart zich professioneel bijstaan bij het opzetten van hun onlineverkoopkanaal. Ze knutselden het met andere woorden zelf in elkaar.
Lokale e-commerce stijgt sterk
Er wordt nochtans significant meer online gekocht sinds Covid-19, en die extra omzet gaat heus niet alleen naar de grote buitenlandse spelers, blijkt uit het onderzoek: het gemiddelde aantal lokale online-aankopen steeg met 110% per maand voor voedsel en met 66% voor non-food. “Vooral het feit dat er ook veel non-foodproducten lokaal werden gekocht, is bemoedigend. Het toont aan dat veel consumenten niet uitsluitend kiezen voor Coolblue en Amazon, maar ook voor de lokale webshop”, aldus UAntwerpen-onderzoeker Joris Beckers.
Ook bij kleine winkeliers verdubbelde in de eerste lockdown het aantal onlinebestellingen, waarbij het overgrote deel van de nieuwe orders van lokale kopers kwam. Het aandeel lokale onlinebestellingen in de totale omzet steeg met meer dan 15% tot boven de 70%. De ‘winkelhier’- en ‘koop lokaal’-acties hebben geholpen, zien de onderzoekers, en dat zal ook na de coronacrisis zijn gevolgen hebben.
Het is dus nu tijd om te professionaliseren: “Na corona zal een groter aantal mensen online blijven shoppen. Als de lokale winkels met hun webshop stoppen, vertrekken die sowieso naar de bol.com’s van deze wereld”, klinkt het. Het is dan ook jammer dat Vlaamse handelaars hun onlinewinkel niet echt serieus lijken te nemen, besluit Beckers.