Het aantal bezoekers in de grootste Belgische winkelcentra ligt nog lang niet op het niveau van vorig jaar. Toch ziet de sector stilaan verbetering.
Hoge conversiegraad
De 24 belangrijkste winkelcentra in België kregen tijdens de maand juni 7.429.309 bezoekers over de vloer, meldt sectororganisatie BLSC (Belgian Luxembourg Council of Retail and Shopping Centers). Dit is 23.95% minder dan in juni 2019, maar toch al een belangrijke verbetering in vergelijking met de periode van 11 mei tot einde mei: toen bedroeg het verschil met dezelfde periode in 2019 nog 35.08%. Er zijn wel grote verschillen tussen winkelcentra onderling.
De beperking om tot eind juni alleen te komen winkelen en niet met familie of vrienden, heeft een belangrijke invloed gehad, denkt de BLSC. “We stellen echter wel vast dat de conversiegraad in de winkels hoog is en het gemiddelde winkelmandje groter is.” Gezien de verplichte sluiting van de meeste winkels tot midden mei is een vergelijking met de cijfers voor de maand april 2019 niet relevant.
De cijfers van de BLSC bevestigen trends die we al eerder observeerden: na de heropening bleken vooral de baanwinkels erg in trek bij de Belgische shopper. Winkels in de grote stadscentra en in de grote overdekte winkelcentra bleven wat achter. Dat heeft mogelijk te maken met de focus op runshoppen, de vlotte bereikbaarheid en gratis parking in de periferie, de angst voor al te grote drukte ook. Bovendien bleef de horeca – die in winkelcentra toch een belangrijke functie vervult – gedurende de eerste weken nog gesloten.