De suikertaks blijkt een meevaller voor de schatkist te zijn, die vorig jaar liefst 175 miljoen euro opbracht. De heffing leidt echter ook tot “frisdranktoerisme”.
175 miljoen euro
In 2015 bracht de suikertaks, de heffing die toen net was ingevoerd op suikerhoudende dranken, de fiscus nog “maar” 55 miljoen euro op. “De suikertaks is een deel van de ’tax shift’, de omschakeling dus van de belasting op inkomen naar de belasting op verbruik”, zegt Francis Adyns van de FOD Financiën aan de VRT.
Met de suikertaks wilde de overheid ook de consumptie van cola en andere frisdranken ontmoedigen, ten voordele van gezondere alternatieven zoals water. Ervaringen uit het buitenland leerden immers dat consumenten hun consumptiegedrag wijzigen wanneer de prijs van een bepaald product (in dit geval frisdrank) plots beduidend stijgt.
Een ongewenst effect van de taks is echter dat mensen de grens oversteken om daar hun dranken te kopen. Het is bovendien niet onwaarschijnlijk dat ze dan meteen ook andere producten inslaan. De overheid kan op die manier heel wat btw-inkomsten mislopen. Volgens Adyns bestaat er – met name naar Noord-Frankrijk – een vorm van frisdranktoerisme, maar moet het fenomeen ook niet overschat worden: “De extra’s aan belastinginkomsten zijn een veelvoud van wat we verliezen aan het buitenland.”