Action heeft in België een nieuwe topvrouw, en Judia Elkadi is een vrouw met een uitgesproken mening. “Belgen verkiezen baanwinkels bij de discountketen”, zegt ze.
Big boxes van 1000 m²
De winkels van Action in België zijn typisch klassieke ‘big boxes’ met gemiddeld 1000 m² oppervlakte. Ze bevinden zich veelal in de periferie, want zo heeft de Belgische klant het graag, ziet Elkadi: “De Belg heeft graag een baanwinkel met een grote parking, om met de wagen veel inkopen te doen.” Nederlandse Action-klanten hebben daarentegen een meer binnenstedelijk profiel, vertelt de topvrouw aan HLN: “Nederlanders komen liever met de fiets en kopen vaker kleine hoeveelheden.” De 43-jarige heeft de Nederlands-Marokkaanse nationaliteit en klom bij de non-fooddiscounter op van filiaalhouder tot directeur. Als moeder van drie zegt ze zelf meermaals per week te shoppen bij de keten.
Action is inmiddels 13 jaar aanwezig in België en heeft ruim 150 Belgische winkels. De troef van de discounter zijn volgens Elkadi de impulsaankopen: “Zelfs al hebben we niet wat klanten zoeken, dan gaan ze nog met een volle kar naar huis.” Sander van der Laan, internationaal CEO van Action, vertelt op de RetailDetail Day op 20 september meer over de sleutel tot het succes van de discounter. Klik hier voor meer info en tickets.