Hoe gek het ook klinkt in volle coronacrisis, de totale e-commercemarkt in België is in het derde kwartaal van 2020 met 500 miljoen euro gekrompen, 18% minder dan tijdens dezelfde periode vorig jaar. Wat was er aan de hand?
Driekwart uitgaven zijn spullen
In het voorbije derde kwartaal gaven de Belgen samen 2,2 miljard euro online uit, 18% minder dan in dezelfde periode een jaar eerder het geval was. Dat is vooral omdat er door de coronacrisis nauwelijks nog reizen of tickets verkocht werden: waar de dienstensector in 2019 nog goed was voor meer dan de helft van alle online bestedingen, is dat aandeel in 2020 teruggevallen tot 25%.
Het coronajaar gaf wel een duidelijke boost aan de onlineverkoop van fysieke spullen. Waar in de eerste negen maanden van 2019 voor 3,7 miljard euro aan producten werd gekocht, was dat nu voor 4,9 miljard euro. Voornamelijk de categorie kleding is enorm gegroeid tijdens de coronacrisis en staat nu zelfs op de eerste plaats in de productcategorieën.
Grafiek: BeCommerce 2021
Ook na de lockdown
Opvallend is dat die online groei ook stand hield tijdens de versoepelingen in de zomermaanden, zegt Sofie Geeroms, Managing Director van BeCommerce. “Dit onderzoek toont voor het eerst duidelijk aan dat ook na de lockdown de sterke groei van e-commerce – die door de corona-epidemie is ingezet – verder bestendigd wordt bij versoepelingen van de maatregelen. Online is geen tijdelijke noodzaak meer omdat winkels gesloten zijn, maar een bewuste keuze voor het gemak van levering aan huis, tijdsbesparing en de lage prijzen.”
Shoppen met de smartphone wordt daarbij steeds populairder: 1 op 3 heeft minstens één aankoop gedaan met de smartphone. Toch wordt nog steeds de helft van de uitgaven online met de laptop gedaan.
Bancontact op eerste plaats
In het derde kwartaal gebeurde 43% van de aankopen via Bancontact. Een kwart van de onlinebestellingen werd betaald per kredietkaart, terwijl PayPal goed is voor een marktaandeel van 17%. “Bancontact online staat daarmee voor het eerst op de eerste plaats en dus niet langer de kredietkaart”, concludeert Geeroms.
Uit de resultaten maakt BeCommerce echter ook op dat de kredietkaart vaker gebruikt wordt voor grotere aankopen. Wellicht zal de kredietkaart zijn plaats dus terugwinnen wanneer er weer meer reizen en evenementen worden geboekt.