De Britse concurrentiewaakhond is een onderzoek gestart naar de techniek van dynamische prijszetting, die vooral bij webshops opgeld maakt. De overheid wil nagaan of de meest kwetsbare consumenten er niet juist het grootste slachtoffer van worden.
Auto’s, reizen, huishoudtoestellen, verzekeringen
Eind oktober is de Financial Conduct Authority, de Britse financiële waakhond zeg maar, een onderzoek gestart naar dynamische prijzen in de verzekerings- en de autosector. Nu is ook de Competition Markets Authority een soortgelijk onderzoek gestart bij (internet)verkopers van reizen en huishoudtoestellen. De Britse concurrentiewaakhond vermoedt dat die techniek van prijszetting bepaalde consumenten, mogelijkerwijs de meest kwetsbaren onder hen, de toegang tot de best mogelijke prijzen ontzegt en zo dus extra op kosten jaagt.
Steeds meer retailers zouden die dynamische prijszetting hanteren, niet alleen in functie van de vraag en het aanbod (hoe groter de voorraad, hoe lager de prijs, en vice versa) maar ook meer en meer in functie van individuele informatie over de klanten, zoals woonplaats, leeftijd, huwelijkse staat, de zoek- en aankoophistoriek en andere data verzameld via cookies of CRM-tools.
“Het Britse bedrijfsleven omarmt volop de nieuwste technologieën, wat goed is voor de consument omdat het die laatste kan helpen besparen”, zegt staatssecretaris voor Economie en Handel Greg Clark. “Maar de bedrijven mogen geen misbruik van die technologieën en van de klantengegevens om consumenten te benadelen (lees: hogere prijzen aan te rekenen), al zeker niet de meest kwetsbaren.” Het onderzoek moet het gebruik van dynamische prijszetting in kaart brengen en duidelijk maken hoe de handelaars er gebruik van maken in onder meer apps, zoekmotoren en prijsvergelijkingen.