Contactlenzenwebshop LensOnline boekte recordcijfers tijdens de coronacrisis. E-commerce is eindelijk doorgebroken in alle lagen van de bevolking, klinkt het.
Ouderen omarmen e-commerce
In het voorbije halfjaar zag LensGroup, het moederbedrijf van LensOnline, de omzet met 30% groeien. Het aantal nieuwe klanten steeg in België met meer dan 10.000, waaronder volgens het e-commercebedrijf ook opvallend meer oudere mensen. Het werd zo de best presterende periode in het zestienjarige bestaan van de onlineretailer.
“De coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat e-commerce eindelijk is doorgebroken in alle lagen van de bevolking in België”, zegt gedelegeerd bestuurder Koen Anné. “Het valt op dat deze nieuwe klanten geen eendagsvliegen uit de lockdownperiode zijn. Na zes maanden zien we dat ze blijven bestellen en dat het bedrag van hun herhaalaankopen niet dalen.”
Toch waren er grote verschillen tussen de landen: in Nederland verdubbelde de omzet en haalde die zo zelfs de verkoop van alle 12.000 opticiens in Frankrijk in, terwijl in Spanje en Italië de omzet licht daalde. In die landen had LensGroup door de coronacrisis namelijk logistieke problemen.
Hybride distributie is de toekomst
LensGroup ziet de voorbije zes maanden als een bevestiging van zijn “hybride distributiemodel”: de lensverkoper werkt naast zijn webshops samen met lokale optiekzaken, waar klanten voor service terecht kunnen. Naar de toekomst toe wil het bedrijf nog meer inzetten op die online en fysieke verwevenheid. “LensGroup bezit vandaag een reeks van webshops, waarvan sommige enkel een online aanwezigheid en distributie hebben. We zien dat die niet zo sterk stijgen als de shops met zowel een on- als offline distributie. Dat inzicht gaan we nu verder verzilveren”, aldus Anné.
De gedelegeerd bestuurder geeft nog een tip mee voor bakstenen retailers: “Omarm het web en integreer het volledig in alle processen. Zet het niet neer als een aparte divisie, want dan creëer je een bedrijf in een bedrijf dat een concurrent wordt van de traditionele distributie.”