Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.
Grote markt
Door de overname van Contactlinsenman.de en Bestpricelens.com is LensGroup naast België, Italië, Nederland en Spanje nu dus ook aanwezig in Dutisland. De omzet stijg ook meteen met vier miljoen euro naar ongeveer dertig miljoen. “De Duitse markt is erg interessant voor ons, want ze is acht keer groter dan de Belgische”, zegt oprichter Bert Boon aan De Tijd. Hij heeft dan ook de ambitie om uit te groeien tot een grote Europese speler.
In België, waar de online lenzenverkoop goed is voor 15% van de totale markt, is LensOnline veruit de dominantste speler. Dat heeft het te danken aan een reeks overnames van concurrerende webshops en de samenwerking met onafhankelijke opticiens, waar klanten hun lenzen kunnen ophalen.
Grote concurrentie
“Ook in Duitsland willen we samenwerken met zelfstandige opticiens”, zegt Boon. “Maar in een eerste fase werken we alleen online. We willen eerst een stevig klantenbestand aanleggen.”
LensGroup sluit niet uit dat er in Duitsland nog overnames zullen volgen, maar zal wel rekening moeten houden met de competitieve markt. “In Duitsland zijn de prijzen voor lenzen erg hard gedaald, omdat Amazon en enkele andere grote spelers er actief zijn. De twee bedrijven die wij overnemen zijn net winstgevend”, aldus Boon.