De Deense Lego Group heeft weer een jaar vol groei achter de rug en mag zich daardoor voor het eerst in zijn geschiedenis de grootste speelgoedmaker ter wereld noemen. Voorheen hoorde die titel toe aan Mattel.
Groei in Europa
De omzet van Lego groeide in 2016 met 6 procent naar omgerekend 5,1 miljard euro. Daarmee doet het beter dan Mattel, dat vorig jaar zijn omzet zag dalen naar 4,9 miljard euro. Ook de nettowinst van Lego steeg lichtjes naar 1,24 miljard euro.
Ondanks de goede resultaten zegt CFO John Goodwin niet bezig te zijn met de cijfertjes. “Wij willen puur zoveel mogelijk kinderen in de wereld bereiken”, stelt hij.
Lego is al enkele jaren bezig aan een forse opmars. In 2013 was de omzet nog maar 3,36 miljard euro, maar ondertussen is daar dus ongeveer de helft bijgekomen. De voorbije jaren groeide Lego vooral in de Verenigde Staten, maar daar vlakt de groei stilaan af. Aan de andere kant groeit het nu wel in Europa en Azië.
“Daar zijn we heel blij mee, gezien het feit dat we al decennia actief zijn in Europa en onze penetratiegraad erg hoog is”, aldus Goodwin. Lego doet het vooral goed dankzij de licenties die het heeft afgesloten met Disney en DC Comics. Vooral de twee Star Wars-films, die eigendom zijn van Disney, stuwden de verkoop van een aantal modellen. Lego mikt ook al lang niet meer enkel op kinderen, maar ook op volwassenen die uit nostalgie teruggrijpen naar het speelgoed uit hun jeugd.