Lego wil dit jaar 150 nieuwe winkels openen, na een mooie winst- en omzetgroei vorig jaar. De groei was vooral te danken aan China en daar zal in 2020 dan ook het zwaartepunt liggen, hopen de Denen.
Belevingswinkels werken
Aangezien de 150 nieuwe winkels die Lego vorig jaar opende een succes blijken, wil de speelgoedmaker er dit jaar weer net zoveel openen. Klanten kunnen het concept van belevingswinkels smaken, zo blijkt. Vandaag heeft het Deense merk 570 winkels wereldwijd.
Ook de jaarresultaten waren opnieuw goed, na een eerste omzetdaling in meer dan een decennium in 2017. De omzet steeg in 2019 met 6% naar 38,5 miljard Deense kroon (5 miljard euro), terwijl de nettowinst met 3% omhoog ging tot 8,3 miljard Deense kroon (1 miljard euro). De onlineverkopen gingen met 27% de hoogte in, met dank aan een vernieuwde website.
Chinese plannen houden stand
Hoewel er in alle markten groei was, kon Lego vooral bouwen op China: de plasticblokjes tekenden er dubbelcijferige groei op, ten opzichte van een omzettoename onder de 10% in West-Europa. Liefst 80 van de 150 nieuwe winkels komen dan ook in China.
Topman Niels Christiansen zegt dat Lego in alle kernlanden marktaandeel won en beter presteerde dan de speelgoedmarkt. Wat de impact van het coronavirus betreft, benadrukt de CEO dat de strategie of plannen zeker op lange termijn niet zal veranderen.