16:59: VF Corp (The North Face, Vans) verwacht een kwartaalomzet die amper de helft gaat zijn vergeleken met vorig jaar (voor het kwartaal april-juni). Voor het volledige boekjaar meldt VF een verlies dat groeide van 129 miljoen dollar naar 484 miljoen dollar (450 miljoen euro).
11:24: In de nieuwste versie van zijn app Xtra biedt Colruyt een soort ‘digitaal prikbord’ aan, waarop mensen hulp kunnen vragen en aanbieden aan buurtbewoners.
10:40: De Japanse autobouwer Subaru opent een webshop in België. Kopen wij genoeg auto’s online, kan het platform worden uitgerold naar andere landen.
09:57: We mogen dan wel terug naar de winkels, maar dat betekent niet dat we plots weer meer uitgeven. Dat leidt ING af uit betaalgegevens. Mogelijk blijft het consumentenvertrouwen erg laag, en kan dat het herstel van de economie aanzienlijk vertragen, klinkt het.
09:34: De bekende “blauwe zak” van Ikea is niet meer enkel blauw: naar aanleiding van “pride month” (juni) brengt de Zweedse keten een versie in regenboogkleuren uit, die vanaf nu ook in België te koop is.
09:05: Colruyt wil een eigen ‘boerderij’ voor mosselen voor de kust van Nieuwpoort. De keten vroeg een vergunning aan na een geslaagd proefproject, maar botst voorlopig met vissers en stadsbestuur.
RetailTelex 14 mei
16:57: Le Pain Quotidien heeft zijn Amerikaanse franchise in handen gegeven van Aurify Brands. Het duurde dus amper een dag om een geïnteresseerde te vinden voor de negentig vestigingen van de keten in de VS, na het openbaar maken van het afsplitsingsplan gisteren.
11:45: M&M lanceert zijn chocoladetabletten nu ook in België, en dat in vijf varianten (met elk een onderscheidende kleur). Na een succesvolle lancering in het Verenigd Koninkrijk was dit een logische stap, zegt het submerk van Mars.
10:21: Vandaag heropent de “drukste Delhaize van Kortrijk”, Sint-Rochus in de Doorniksewijk. Om de verwachte overrompeling vandaag binnen de perken te houden, gelden de openingsacties nog tot 27 mei.
09:55: Het Lokerse St Paul neemt een stukje van de Zwitserse multinational Givaudan over. Het gaat daarbij om de afdeling die handelt in Nederlandse geraspte en gesmolten kaas.
09:30: Enkele families achter AB InBev gaan investeren in de Indonesische koffieketen Kopi Kenangan, dat honderd miljoen euro ophaalde in een nieuwe kapitaalronde. Daarmee wil de keten uitbreiden naar de Filipijnen, Maleisië en Thailand. Samen met Indonesië vormen die landen samen een markt van zowat een half miljard mensen.
09:07: De grootste warenhuizen in Parijs, waaronder Galeries Lafayette en Printemps, moeten nog tot minstens 10 juli dicht blijven. De regel geldt overigens voor alle winkelcentra van meer dan 40.000 m² in de regio rond Parijs.
RetailTelex 13 mei
16:40: Bakkerijketen Le Pain Quotidien bouwt aan een nieuwe toekomst. Na een insolventieprocedure komen (bijna) alle rechten en contracten in handen van eigenaar Cobepa, de Britse en Amerikaanse vestigingen gaan wel hun eigen weg.
16:03: Discountketen Yess! opent dit najaar twee nieuwe vestigingen. Naast een vijfde winkel in Hamme komt er voor het eerst ook een winkel in Wallonië: de primeur is voor Estampuis (vlakbij Doornik).
14:31: Van de Nationale Veiligheidsraad mogen kappers, schoonheidsspecialisten en marktkramers ook weer aan het werk. Wel zijn er strikte voorwaarden, zo is voor het personeel het dragen van een masker verplicht.
12:52: De Nederlandse motorkledingketen MotorKledingCenter heeft een nieuwe, Belgische eigenaar: Richa. De keten heeft momenteel zeven winkels: zes in Nederland en één in België (Zemst).
10:11: Na tien eerdere corona-besmettingen in de Colruyt in Kuurne hebben nu nog eens veertien collega’s positief getest. Volgens HLN zou iedereen wel (weer) in goede gezondheid zijn.
09:39: Galeria Inno zou buiten schot blijven tijdens de zware sanering bij moederbedrijf Galeria Karstadt Kaufhof, waar we gisteren over berichtten. Dat bevestigt de directie aan RetailDetail.
09:21: Van alle Belgische winkelstraten is de Brusselse Nieuwstraat het grootste knelpunt als het gaat om ‘social distancing’ verplichten, meldt onderzoeksbureau Locatus. Elf van de onderzochte straten of winkelgebieden zou met een probleem kampen op dit vlak.
09:08: De Tsjechische grootaandeelhouder in de Metro-groep, Daniel Kretinsky, steekt de grote plas over en neemt een – voor zijn doen bescheiden – aandeel van 5% in warenhuisketen Macy’s.
RetailTelex 12 mei
17:20: Ook schoenketen Bristol blikt terug op een geslaagde heropening: de baanwinkels haalden zelfs het dubbele van onze omzet van vorig jaar, vertelt CEO Elise Vanaudenhove aan RetailDetail. “Mensen zijn functioneel gaan shoppen. Ook dinsdag was het nog druk. In Nederland trekt de markt ook weer aan: we zitten er bijna op het niveau van vorig jaar.”
14:15: “Wij draaiden gisteren weer aan 90% van onze omzet“, meldde Wouter Torfs trots. In de wachtrij van soms een uur ziet hij vooral een positief signaal: klanten willen terug kopen, en ze willen lokaal kopen.
12:57: Lidl gaat via een Whatsapp-chatbot proberen de consumentenstromen te spreiden. Klanten die nerveus zijn over te drukke winkels, kunnen aan de bot vragen wanneer het wat rustiger is in hun winkel.
11:41: De H&M-groep gaat fors uitbreiden. De merken Cos, Monki, & Other Stories en Weekday krijgen er negen webshops bij: vijf nog deze week (Estland, Kroatië, Letland, Litouwen en Luxemburg) en vier volgende week (Bulgarije, Cyprus, Griekenland en Roemenië).
11:05: De Duitse warenhuisgroep Galeria Karstadt Kaufhof lijdt zwaar onder de coronacrisis. In een brief zegt bewindvoerder Frank Kebekus dat er onvermijdelijk winkels zullen moeten sluiten, en dat een aantal banen dus verloren zal gaan.
10:23: Samsung en Google zouden – elk afzonderlijk – werken aan een eigen betaalsysteem mét fysieke betaalkaart. Zo willen beide bedrijven Apple Pay achterna. Waar de kaarten zullen worden uitgerold, is vooralsnog onzeker.
09:52: PepsiCo heeft in de Verenigde Staten eigen webshops opgezet om direct aan consumenten te gaan verkopen. Zo wil de dranken- en snackgigant zijn verkopen op peil houden ondanks de coronacrisis, waarin veel mensen thuisblijven.
09:04: Cosmeticagigant Coty heeft een aantal van zijn merken, waaronder Wella, verkocht aan investeerder KKR. De deal zou zowat vier miljard euro waard zijn.
RetailTelex 11 mei
16:29: Collect&Go, de online boodschappendienst van Colruyt Group, start met het bezorgen van boodschappen via een netwerk van burenbezorgers. De test start kleinschalig en beperkt zich momenteel tot het Collect&Go afhaalpunt van Halle.
16:12: Hoewel het coronavirus nog steeds lelijk huishoudt in het Verenigd Koninkrijk, plant eerste minister Boris Johnson een heropening van de retail vanaf juni. Het is evenwel nog onduidelijk of die zou gelden voor Engeland alleen of voor het hele VK.
15:53: Het aandeel van FNG is geschorst, zo meldt de modegroep in een persbericht. Dat komt omdat toezichthouder FSMA duidelijkheid vroeg over het jaarverslag 2018, maar de groep die nog niet kon aanleveren.
14:58: Biomarktketen Färm heeft in Elsene zijn tweede ‘Brüt by Färm’-winkel geopend, die zo veel mogelijk afvalvrij wil (doen) opereren. Vorig jaar opende de eerste Brüt in Etterbeek, in totaal heeft de keten al veertien winkels.
13:21: In drie Brusselse gemeenten moeten shoppers verplicht mondmaskers dragen in de drukste winkelstraten. Het gaat om Etterbeek, Sint-Lambrechts-Woluwe en Sint-Pieters-Woluwe.
12:41: Nog in Hasselt opent ook Bristol een nieuwe conceptwinkel. Dat doet de schoenenketen met “Coco Bella”, een pop-upwinkel die een “traditionele schoenwinkel” “in een heel stijlvol en hedendaags kader” plaatst.
12:18: Modeketen JBC opent in Hasselt “de mooiste kinderwinkel van België“. Die kwam er aan de hand van de input van Limburgse schoolkinderen.
11:34: Willen winkels de lockdown overleven, moeten de overheden toeschikkelijk zijn in het toestaan van langere openingsuren en zondagsopeningen. Zo kunnen meer mensen terecht in de winkels op gespreidere openingsuren, meent het NSZ.
11:02: Carrefour is de volgende in het rijtje supermarktketens die producten van Decathlon gaat aanbieden. Op 8 april was Delhaize daar al mee begonnen.
10:09: “We verwachten geen overrompeling”, berichtten een aantal media vorige week over de Grote Heropening. Dat mag in veel winkels wel zo zijn, maar de beelden die de journaals gaan halen – genre Ikea, Primark, Decathlon – geven toch een heel andere indruk…
09:43: Het Duitse Henkel maakte een coronatik(je) bekend: een lichte omzetdaling (-0,8%) kwam er vooraldoor tegenvallende verkopen in “adhesive technologies” en “beauty care”. De vooruitzichten voor het boekjaar 2020 werden, ook omwille van de coronacrisis, geschrapt.
09:30: Over een halfuurtje mogen heel wat winkels voor het eerst weer open. Wij volgen de Grote Heropening uiteraard voor u mee op.
09:07: Groenten- en fruitverwerker Greenyard presteerde in zijn boekjaar 2019/20 beter dan verwacht: de bedrijfswinst (ebitda) kwam uit op 95,7 miljoen euro “dankzij een succesvolle transformatie en een rigoureuze implementatie van een continu verbeteringsproces”. Eerder had het bedrijf een vork van 93 tot 95 miljoen naar voor geschoven.
09:00: Welkom bij de RetailDetail nieuwstelex van deze week.