20% van de Belgen koopt wekelijks online: dat is een flinke stijging tegenover de 14% van in 2018. Dat wijst op een groeiend vertrouwen in e-commerce bij Belgische shoppers. Bol.com is de populairste webshop bij Nederlandstaligen, Amazon in het Franstalige landsgedeelte.
Meer lever- en betaalopties
24% van de respondenten aan het Online Shopper Report van Why5Research in opdracht van Safeshops.be geeft aan dat ze dagelijks surfen, 20% zet dit ook effectief om in wekelijkse aankopen. Eén Belg op drie denkt in de toekomst nog meer online te zullen surfen en shoppen. De traditionele categorieën (mode, schoenen, reizen en vliegtuigtickets) scoren nog steeds zeer goed, maar ook minder klassieke segmenten zoals huis- of tuin accessoires, farma, voeding en drank zitten in de lift.
“Dat e-commerce blijft groeien komt natuurlijk mede door het feit dat het steeds makkelijker wordt om online te kopen. De consument krijgt extra controle en opties aangeboden die hij enkele jaren geleden niet had. Zo zijn er vaak meerdere leveringsopties en kan hij zelfs zijn voorkeur ingeven over waar en wanneer hij een pakketje laat leveren. Ook betalen wordt makkelijker. Denk maar aan de QR-code die de cardreader vervangt”, verklaart algemeen directeur Greet Dekocker van SafeShops.be.
Vertrouwen winnen
73% gebruikt voor het online shoppen de computer, gevolgd door de smartphone (37%) en tablet (21%). Smartphones en tablets worden wel steeds vaker gebruikt: in vergelijking met 2018 grijpt 8% meer naar zijn of haar smartphone en 7% meer naar een tablet om online te shoppen.
Op het vlak van vertrouwen en ervaring scoort marktplaats 2dehands.be nationaal het best. Boven de taalgrens is het populairste platform bol.com: 82% shopt er, een flinke voorsprong op Amazon (40%). In Wallonië zien we het omgekeerde met 70% voor Amazon.com en 18% voor bol.com.
“Logisch ook, gezien Bol.com nog niet aanwezig is in het Franse landsgedeelte. Belangrijk is wel dat men weet dat heel wat Belgische handelaren verkopen en exporteren via deze marktplaatsen. De strijd die zij voeren om webshops aan te trekken, is dan ook al enige tijd aan de gang. Voor marktplaatsen zoals 2dehands.be, bol.com maar ook voor Amazon en eBay is het cruciaal om zowel het vertrouwen van de consument als dat van de handelaar te winnen”, besluit Dekocker.