Een nieuwe transformatiegolf dient zich aan voor de retailsector: naarmate merken zich via geavanceerde technologie haast naadloos inpassen in ons dagelijkse leven, klinkt de vraag naar het ‘waarom’ van de consumptie steeds luider.
Retail-innovatiecentrum
Amazon en Google hebben de retailwereld grondig door elkaar geschud, maar vandaag tekent zich een nieuwe kentering aan. Grote bedrijven als Black Rock, Carrefour en Danone tonen de weg: zij beseffen dat hun klanten, medewerkers en partners niet langer wensen mee te stappen in een verhaal dat louter winstbejag centraal stelt. Dat zegt Cecile Gauffriau, directrice van het innovatieplatform L’Echangeur BNP Paribas Personal Finance. Dat initiatief startte al in 1997 en is uitgegroeid tot een toonaangevend innovatiecentrum voor alle actoren in de retailsector.
“We waren destijds de eerste in Frankrijk om de nieuwste technologische oplossingen te presenteren in onze showroom. Onze roeping is het analyseren van de toekomst van de handel. Niet onlogisch: de retail- en automobielsector is goed voor 80% van onze kredietdiensten, daarom willen we hun uitdagingen goed doorgronden. We willen relevant zijn voor onze klanten en diensten aanbieden op hun maat. Ons studiedepartement volgt op de voet de evoluties inzake klantparcours, service, technologie en consumententrends. Hoe zal de handel evolueren in een sterk veranderende wereld? We gaan in gesprek met de wereld van de distributie. We brengen analyses, organiseren evenementen en workshops. Dat voedt onze reflectie.”
“Greenwashing is geen optie meer”
Op de RetailDetail Night brengt Gauffriau een actuele analyse van de toekomst van de distributie. De sector staat immers aan het begin van een nieuwe golf van transformatie, stelt ze: “Retail is meer en meer geconnecteerd, waardoor de relatie met de klant verandert. Met de opkomst van AI, stemassistenten en chatbots dringt retail steeds meer binnen in het dagelijkse leven van de consument, naadloos zelfs. Handel wordt iets van elke dag, van elk moment: L’Echangeur spreekt van ambient retail.”
Daarachter kondigt zich parallel een tweede, sterke evolutie aan: de vraag naar de zin van de handel en de consumptie klinkt steeds luider. “Kunnen we handel blijven drijven zoals vroeger, met een negatieve impact op het klimaat, de economie, de planeet…? Dat wordt echt een thema. Greenwashing is geen optie meer, leren we uit onze analyses van het consumentengedrag. In heel Europa zien we een sterke stijging van de verantwoorde consumptie. Niet alleen consumenten, ook medewerkers stellen zich vragen bij wat ze doen. Jonge afgestudeerden willen niet langer voor negatieve ondernemingen werken.”
Succesverhalen
Ook bij ondernemers en beleggers staat de positieve impact van de economie nu hoog op de agenda. “We zien de laatste jaren een versnelling. Steeds meer bedrijven sluiten zich aan bij het Global Pact van de Verenigde Naties.” Larry Fink, de topman van investeringsfonds Black Rock, riep vorig jaar de CEO’s van de grootste bedrijven op om niet enkel op winst te focussen, maar ook bredere maatschappelijke uitdagingen op te nemen en rekening te houden met sociale en ecologische factoren. Ook Emmanuel Faber, de topman van Danone, neemt het voortouw in deze evolutie: zijn bedrijf engageert zich om de biodiversiteit te bewaken in samenwerking met NGO’s. Verschillende afdelingen van het bedrijf – waaronder ook de Belgische – hebben intussen het B Corp-label behaald, de strengste en meest uitgebreide onafhankelijke certificering op het vlak van milieu- en sociale prestaties.
“Of kijk naar een succesverhaal als ‘Wie is de baas?’ dat na de start in Frankrijk ook met succes in België werd gelanceerd: een echte revolutie in het supermarktschap. Carrefour heeft er mee zijn schouders onder gezet, zonder exclusiviteit te eisen. En het werkt, ook zonder verkoopteam, ook zonder één euro aan advertentiebudget.”
Spiraal van personalisering
Kortom: retail beleeft een nieuwe revolutie. “Door de impact van technologie en zijn algoritmes wordt het aanbod weer belangrijk: we zitten in een spiraal van personalisering zonder einde. We ontdekken nieuwe mogelijkheden om beleving te bieden, retailers en merken worden levensgezellen, de conversatie is ingrijpend veranderd. Maar centraal staat voortaan de vraag naar zin en betekenis. Waarom drijven we handel? Niet om de planeet te vernietigen, alleszins…”
Is uw nieuwsgierigheid geprikkeld? In het voorprogramma ‘Game Changers in Retail’, in de aanloop naar de RetailDetail Night, presenteert Gauffriau ons meer inzichten over deze nieuwe maatschappelijke trend. De feestelijke afsluiting van het retailjaar vindt plaats op donderdag 28 november in San Marco Village in Schelle. ’s Middags zijn er thematische sessies, ’s avonds volgt een plenaire sessie met het retailjaaroverzicht door professor Gino Van Ossel, de uitreiking van de RetailDetail Awards, en een internationale topspreker. Daarna is er gelegenheid tot uitgebreid netwerken met heerlijke hapjes en drankjes. Via deze link vind je meer informatie en kan je tickets bestellen.