Het laatste trimester van 2015 heeft niet gegeven wat de retailsector ervan had gehoopt. In vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder is er zelfs een achteruitgang met 1,3%, zo blijkt uit het zopas gepubliceerde GfK Retail Report.
Tv-markt komt weer boven water
GfK schrijft die globale daling van de non-foodmarkt in ons land vooral toe aan de zwakke prestatie van de sectoren IT & Kantoorbenodigdheden (-2,4% in waarde) en Mode (-3,1%). De verkoop van tablets is nu écht over zijn hoogtepunt heen. En dat de modeboetieks zwaar geleden hebben onder het veel te warme weer voor de tijd van het jaar, is al langer bekend.
Ook de boekenverkoop kende een flinke dip in het laatste kwartaal, al slaagt de sector er wel in status quo te blijven over het hele jaar. Idem dito voor de Home Improvement-sector (+0,8%): de groeiende vraag naar isolatie (+8%) en LED-lampen (+40%) kon de daling in de andere segmenten (multi-tools -15%, behang -1,9% enz.) ternauwernood opvangen
Iets beter nieuws is er van het front van de consumentenelektronica. De scherpe daling die werd opgetekend in de eerste drie kwartalen van 2015 zwakte wat af, met dank aan sterke promo-acties op televisieschermen. In het vierde kwartaal gingen er liefst 195.000 tv’s de deur uit, goed voor 28% van de totale jaarverkoop.
Recordjaar voor grote huishoudtoestellen
Dankzij de eindejaarsfeesten wist de Media & Entertainment-tak wel met groei uit te pakken (+1,1%): games en spelconsoles ontpopten zich eens te meer tot een populair eindejaarscadeau.
Ook de telecomsector gaat vooruit, ondanks de daling van de smartphoneverkoop (-1%). Die markt is duidelijk verzadigd. Gelukkig legde de Belg wel flink wat smartwatches en andere gezondheids- en fitnesstrackers onder de kerstboom. Over heel 2015 werden er liefst 130.000 van die zogeheten ‘wearables’ verkocht; ruim 40% daarvan alleen al in het laatste kwartaal.
Ook de kleine huishoudelektro ging vlot over de toonbank. Vooral strijkijzers en stofzuigers dan. Al kampt de hele categorie toch met een duidelijke groeivertraging. De grote huishoudtoestellen daarentegen realiseerden een indrukwekkende groei: zes van de negen categorieën noteerden zelfs een recordverkoop, met de wasmachines en inbouwvaatwassers als absolute toppers.
Het volledige rapport is hier te downloaden.