De gele hesjes in Frankrijk blijven de supermarktverkopen negatief beïnvloeden. Parijs blijft veerkrachtig met een daling van ‘slechts’ 6%, maar in Avignon en Saint-Etienne kostten de protesten winkeliers tot nu toe al 37% van hun omzet.
16% minder omzet in Franse FMCG
Op zaterdag 8 december daalde de verkoop van consumptiegoederen over heel Frankrijk met 16%, berekende Nielsen. Het was de derde opeenvolgende zaterdag met protesten van de gele hesjes en de gevolgen daarvan worden in de hele retailsector gevoeld: behalve bij de super- en hypermarkten lagen ook elders de eindejaarsverkopen 8% lager.
De leveringen zijn wel weer met 3% toegenomen op 8 december, na drie zaterdagen van verkeers- en toegangsproblemen. Nielsen merkte ook een versnelling op van leveringen op donderdag en vrijdag, waarschijnlijk om achterstand in te halen en om mogelijke problemen tijdens het weekend te anticiperen.
Parijs blijft veerkrachtig
De meest getroffen steden zijn Avignon en Saint-Etienne, waar hypermarkten en supermarkten hun omzet met net geen 40% zagen terugvallen op de drie zaterdagen. 17 november was de moeilijkste dag, met dalingen van meer dan 50% in verschillende regio’s waaronder Rouen (-58%) en Nancy (-60%).
Ondanks de protesten is Parijs relatief veerkrachtig gebleven met slechts een daling van 6% voor de eerste drie zaterdagen. Van de tien meest getroffen steden in Frankrijk bevinden er zich drie in het noordwesten (Douai-Lens, Béthune en Valenciennes) en twee in Lotharingen in het noordoosten (Nancy en Metz). Ook in België voelen retailers hinder van de blokkades en protestacties van de gele hesjes.