De Waalse Pardis-groep, hoofdaandeelhouder van discountketen Trafic, neemt Fun over. De keten van speelgoed- en vrijetijdsartikelen zal naast Trafic evolueren tot een “retailer in trendy en scherp geprijsde non-foodartikelen”.
Verschuiving richting discount?
Fun wordt dus onderdeel van de Pardis-groep, die in Franstalig België gespecialiseerd is in proximity- en non-fooddiscount. De groep van de familie Marchandise neemt alle activiteiten van Fun over. Beide formules zullen naast elkaar blijven bestaan, al zal de focus bij Fun wellicht wat verschuiven: Pardis wil de speelgoed- en vrijetijdsketen sterker gaan profileren als een non-fooddiscounter, een segment dat volgens de overnemer bewezen groeimogelijkheden heeft. Met de overname wil Pardis een grotere aanwezigheid in Nederlandstalige landsgedeelte opbouwen en synergieën creëren, met name een geïntegreerd logistiek apparaat en schaalvoordelen in ‘product sourcing’.
“De komst van een gespecialiseerde aandeelhouder zoals de Pardis-groep zorgt voor een grote operationele en geografische complementariteit. We zien nieuwe groeimogelijkheden voor Fun en het merk zal genieten van een groot schaalvoordeel in een competitieve markt”, zegt ook Tony Mettens, CEO van Fun.
Er hadden zich volgens Fun-eigenaar Mitiska meerdere overnamekandidaten aangemeld sinds de keten een succesvolle strategische herpositionering doorvoerde. De uiteindelijke keuze viel op Pardis, dat met Trafic 82 winkels heeft. Fun telt 29 fysieke winkelpunten en een webshop. De overname moet nog wel worden goedgekeurd door de Belgische mededingingsautoriteiten, maar dat zou geen probleem mogen vormen.