VIL is het project‘Crowd Logistics gestart om de logistieke sector voor te bereiden op pakketbezorging door burgers. Aan het project doen elf logistieke dienstverleners en verladers mee.
Project belicht businessmodellen
Bij ‘crowd logistics’ bezorgen burgers, individueel of collectief, pakketten op hun ‘normale’ persoonlijke route. Meestal wordt hiervoor een technologisch platform of een app ingezet.
VIL onderzoekt in het project via welke businessmodellen het inzetten van particulieren en semi-professionals voor pakketbezorging economisch haalbaar kan gebeuren.
Wat zijn de wettelijke gevolgen, zoals productverantwoordelijkheid? Hoe kan particuliere bezorging worden geïntegreerd in de huidige bedrijfslogistiek? Wat is de meerwaarde ervan voor zowel de logistieke spelers als voor de maatschappij? VIL zoekt de antwoorden via concrete return on investment berekeningen, impactanalyses en via praktijktesten voor B2B- en B2C-toepassing.
Aan het project nemen elf logistieke dienstverleners en verladers deel: BD myShopi, Bringme, DHL Parcel, Dreamland, GLS, Kariboo!, Mondial Relay, Multitrans, Procter & Gamble, Trimble en bpost.
Oplossing voor same day leveringen
Crowd logistics zou als vorm van deeleconomie een oplossing kunnen zijn voor same-day-leveringen. Er zijn bedrijven die hiermee experimenteren waarvan sommige al in een commercieel stadium. Dit zijn zowel start-ups zoals Uber Rush en Instacart in de VS of Parcify in België, maar ook gevestigde bedrijven zoals DHL met MyWays in Zweden of Amazon met On My Way zijn bezig met pakketbezorging door burgers.