Foodmaker heeft zichzelf compleet heruitgevonden in tijden van corona. De gezonde restaurantketen wint daarom de Mercuriusprijs van Comeos en krijgt daarmee de titel “winkelconcept van het jaar”.
Van offline naar online
Tijdens de eerste lockdown moesten de 14 restaurants van Foodmaker dicht en viel de omzet met 90% terug. In amper twee weken tijd schakelde het bedrijf over van een pure offline restaurantketen naar een online shop. Een gezonde levensstijl bleef de core business: onder het motto ”Vedge versus Virus”, biedt Foodmaker onder andere kant-en klaarmaaltijden voor gezinnen aan, maar ook maaltijdboxen. Via een nieuwe app, maar ook via ambassadeurs zoals Vincent Kompany en Philippe Geubels, spoort de retailer consumenten aan om gezond te eten en meer te bewegen.
Lieven Vanlommel, CEO van Foodmaker, klinkt uiterst tevreden. “Dit is een ongelofelijke bekroning voor ons harde werk in zeer moeilijke omstandigheden. Dat een Belgisch horecaconcept nu wint van zulke grote en knappe bedrijven is fantastisch. En het moet ook nog eens gezegd worden. Wij maken een zeer relevant product. Het is zo belangrijk om je lichaam te verzorgen en gezond te eten.”
Vijf criteria
De Mercuriusprijs is al meer dan 30 jaar de meest prestigieuze prijs in de handel en wordt uitgereikt door Comeos, de federatie voor handel en diensten in België. Dit jaar ging de zevenkoppige jury, onder leiding van professor Gino Van Ossel, op zoek naar een concept dat innovatief en flexibel met de coronacrisis omging. Om een winnaar te kiezen uit 10 sterke kandidaten, baseerde de jury zich op 5 criteria: snelheid, innovatie, schaal-en haalbaarheid, businessimpact op lange en korte termijn en maatschappelijke impact.
Juryvoorzitter Van Ossel: “Foodmaker beantwoordde aan alle criteria: ze zijn niet alleen snel en innovatief, ze hebben gebruik gemaakt van de coronacrisis om zich heruit te vinden. Het zijn echte gamechangers, ook post-corona. Bovendien zijn ze erin geslaagd om het rendement per werknemer te verdubbelen tijdens de crisis en plannen ze een expansie in heel Europa.”
Decathlon op tweede plaats
De jury was ook sterk onder de indruk van de verwezenlijkingen van Decathlon tijdens de crisis. Onder het motto “agile, open en fast”, werkte de retailer heel wat projecten uit: de sportketen ging tijdens de eerste lockdown partnerships aan met retailers waarbij hun sportproducten in de voedingswinkels werden verkocht. Tijdelijk werkloze medewerkers werden tewerkgesteld in die voedingswinkels om onder meer IT-support te leveren aan collega-retailers. Daarnaast ging Decathlon de openbare markten op met de Decamobiel en lanceerde de keten een tweedehandsproject voor fietsen.
Colora op derde plaats
Verfketen Colora switchte volledig van quasi 100% winkelverkoop naar bestellingen met thuislevering en ook het advies door de Colora-coaches ging online via een chatbox, whatsapp en facetime. Verkoop- en winkelmedewerkers maar ook keukenpersoneel werden ingeschakeld om webbestellingen klaar te maken en te leveren. Op deze manier werden pakjes snel geleverd en bleef bijna iedereen aan de slag.
De kersverse voorzitter van Comeos en CEO van Hubo, Erwin Van Osta, was onder de indruk van de tien kandidaten en vond het tegelijk hoopgevend : “Dit is de moeilijkste tijd voor de handel sinds de Tweede Wereldoorlog. Maar met de Mercuriusprijs zag ik nog veel zaken die me geruststelden voor de toekomst van de detailhandel. De rol van onze winkelmedewerkers is daarbij cruciaal, het zijn de helden van de handel. Zij combineren innovatie, creativiteit en snelheid om de klantenervaring te optimaliseren.”