Sinds de invoering van de voetgangerszone in het centrum van Brussel, zijn er heel wat nieuwe handelszaken in en rond het gebied geopend. Het laatste jaar openden maar liefst 28 ondernemers er een nieuwe zaak.
Opnieuw aantrekkelijk centrum
Zo koos chef-kok Wim Ballieu specifiek voor de voetgangerszone voor een opening van een nieuwe vestiging van zijn keten Balls & Glory en keerde Carrefour terug in het Brusselse centrum, waarbij de voetgangerszone daarin een belangrijke rol speelde.
Als er enkel wordt gekeken naar de straten die sinds iets meer dan een jaar autovrij zijn, dan valt op dat er sindsdien 18 nieuwe handelszaken de deuren hebben geopend, zoals de eerste Swatch Store in België. Daarmee worden de vele criticasters van het project, die niet zelden verwezen naar de “rampzalige gevolgen voor winkels”, flink de mond gesnoerd.
“Het afgelopen jaar heeft Brussel met de aanslagen en de lockdown heel wat tegenslag gekend”, zegt burgemeester Yvan Mayeur aan Le Soir. “Maar deze nieuwe winkels, elk met hun eigen specifieke kwaliteiten, tonen aan dat het centrum opnieuw commercieel aantrekkelijk wordt.”