In België is het aantal retailparken volgens de Group Hugo Ceusters – SCMS aan een opmars bezig: elk jaar komen er gemiddeld twee tot drie bij, al wordt daarbij wel vaker gekozen voor een kleinere oppervlakte.
Vernieuwing en duurzaamheid
Momenteel zijn er in België een tachtigtal retailparken te vinden met een oppervlakte van meer dan 10.000 m², maar die hebben een verouderd imago. Het gemiddelde retailpark in België is dan ook al 32 jaar oud. Daarom wordt er de laatste jaren steeds meer ingezet op vernieuwing en het gebruik van duurzame technologie, zoals zonnepanelen en laadstations voor elektrische voertuigen en fietsen.
Hoewel de nieuwe retailparken gemiddeld ongeveer 1.000 m² kleiner zijn dan de oudere varianten, staat daar wel tegenover dat er gemiddeld zes winkelunits meer te vinden zijn.
“Retailparken zijn nog altijd populair, omdat ze simpelweg voldoen aan de vraag naar efficiënt shoppen. Mensen willen makkelijk kunnen parkeren, niet te ver stappen, enz. Dat vinden ze in de meeste retailparken terug. Dat ze nu qua oppervlakte wel kleiner worden, komt onder meer omdat er minder nood is aan retailparken met een grote super- of hypermarkt”, stelt Hans Van Laer van Group Hugo Ceusters – SMCS.