Er lijkt een einde te komen aan de sterke groei van de dampshops, maar dat wil daarom nog niet zeggen dat de e-sigaret aan populariteit verliest.
Verzadiging
Uit een rondvraag van Standaard blijkt dat het aantal gespecialiseerde winkels zich stabiliseert, na enkele jaren van forse groei. “Er was een oververzadiging van de markt”, zegt Tim Jacobs, eigenaar van keten Vaporshop. “Investeerders dachten de kip met de gouden eieren gevonden te hebben. Plots had elke stad een dampwinkel”.
Intussen zijn enkele ketens echter alweer verdwenen, zoals Dampwinkel – ooit goed voor acht filialen in belangrijke steden als Antwerpen, Brugge, Gent en Leuven, maar onlangs failliet verklaard. Toch moeten we daar geen al te grote conclusies aan verbinden: concurrent Dampshop bijvoorbeeld kondigde recent nog aan te zullen uitbreiden naar Wallonië.
Rookstopmiddel
Toch geeft ook Jacobs aan dat de groei trager verloopt dan voorheen. Wel ziet hij steeds meer klassieke rokers die overstappen naar de e-sigaret, als “hulpmiddel” om nadien definitief te stoppen met roken. Volgens Michael Juchtmans, woordvoerder van sectorfederatie VapeBel, is de markt inderdaad stilaan verzadigd. “Zeker nu behalve de speciaalzaken ook supermarkten en krantenwinkels e-sigaretten en accessoires verkopen.”
Voorlopig zijn er geen aanwijzingen dat de e-sigaret op haar retour is: diverse onderzoeken wijzen zelfs eerder op het tegenovergestelde. Dat zegt bijvoorbeeld de Stichting Tegen Kanker, die regelmatig enquêtes afneemt rond het rookgedrag van mensen.
British American Tobacco zag de verkoop van zijn eigen e-sigaret vorig jaar zelfs met 190% toenemen. Welk aandeel ze in de totale omzet vertegenwoordigt, wil woordvoerder Pieter Van Bastelaere evenwel niet kwijt. “Zeker is dat de e-sigaret een innoverend product blijft, dat als alternatief voor klassieke sigaretten steeds belangrijker zal zijn. We blijven er volop op inzetten om onze klanten een alternatief te kunnen aanbieden.”