Hoewel Belgen gerichter gaan shoppen sinds de coronapandemie, is de tijd die ze winkelend doorbrengen niet zo sterk gedaald. Het is dus heus niet allemaal runshoppen, ziet The Retail Factory.
Amper 5% minder tijd
De tijd die Belgen in winkelcentra doorbrachten na de eerste lockdown is gemiddeld met 5% gedaald. In de retailparken is het verschil zelfs nog kleiner: gemiddeld bleven shoppers er sinds de eerste lockdown dit voorjaar slechts 4% minder lang. Funshoppen is dus nog lang niet dood en het is zeker niet allemaal runshoppen geworden, besluit The Retail Factory uit zijn passantentellingen. Van echt runshoppen is er volgens de tellingen zelfs geen sprake.
Wel houden shoppers rekening met het virus en is hun winkelgedrag doelgerichter. Zo valt het op dat in de Belgische shoppingcenters 35% minder bezoekers over de vloer komen, terwijl de bezoekersaantallen in de retailparken met slechts 7% is gedaald. Mensen gaan dus anders (en minder) shoppen. Dat winkelcentra daarbij meer getroffen worden dan de retailparken, kan met meerdere factoren te maken hebben: als gesloten ruimtes worden ze soms als minder veilig gepercipieerd, terwijl shoppingcenters ook nog meer worden geassocieerd met uitgebreid funshoppen, een dagje uit en horecabezoeken.
De wil om al shoppend tijd door te brengen blijft niettemin duidelijk aanwezig, concludeert The Retail Factory uit de cijfers. Maar dan moeten retailers er wel iets voor doen: acties en beleving worden extra belangrijk om de consument na deze tweede lockdown opnieuw naar de winkels te lokken, en de “fun” daadwerkelijk weer in het shoppen te brengen.
Grafieken: The Retail Factory 2020