Retailers hoeven geen grote omzetten te verwachten tijdens de feestdagen, voorspellen de consultants van Deloitte. Al hangt veel af van de kloof tussen arm en rijk: in hoeverre zullen sommigen moeten bezuinigen en kunnen anderen zich tegoed doen?
K-vormig coronaherstel
In de Verenigde Staten verwacht Deloitte dit jaar een omzetgroei tussen 1% en 1,5% in de voor retail zo belangrijke periode van november tot januari. Zeker dit jaar hopen handelaars dat de feestdagen een lichtpuntje zullen vormen in het zo beproevende 2020, maar daar rekenen ze dus best niet te veel op. De eindejaarcijfers zullen minder robuust zijn dan de laatste jaren, zegt Rod Sides, Amerikaans vicevoorzitter bij Deloitte, aan CNBC. Vorig jaar plusten de eindejaarverkopen er nog met 4,1%.
Ook in Europa is de achterliggende logica toepasbaar, aangezien steeds meer economen uitgaan van een ‘K-vormig’ herstel na de uitbraak van de coronapandemie. In tegenstelling tot eerder gedacht, zouden sommige sectoren weer gaan groeien, terwijl andere verder achteruit boeren. Dat is te wijten aan een ook K-vormig consumentengedrag: het herstel zou ongelijk verdeeld worden over de inkomensklassen, met een groeiende kloof tussen arm en rijk.
Terwijl aan de ene kant een groep consumenten zich wellicht meer dan ooit zal laten gaan tijdens de feestdagen en zich na een uitdagend jaar tegoed zal doen aan verwennerijen, valt te verwachten dat een andere groep net sterk moet gaan bezuinigen omdat ze negatieve economische gevolgen van het coronavirus ondervindt. Hoe groot de eindejaaromzet wordt, zal dus afhangen van hoe sterk huishoudens met lagere inkomens de broeksriem aanhalen en hoe groot de uitspattingen bij de hogere inkomensgroep worden.
Zin in gezellige spullen
Toch zijn er ook positieve vooruitzichten voor de handel. Zo zal er in ieder geval een shift in de bestedingen plaatsvinden: aangezien reizen en evenementen nog altijd op een laag pitje staan, zullen mensen weer meer fysieke spullen kopen – en dat komt de retailsector natuurlijk ten goede. Aan welke producten consumenten dan geld willen uitgeven? Aan alles wat gezellig is, luidt de consensus volgens Deloitte.
Mogelijk zullen retailers ook meer aan volle prijs kunnen verkopen, aangezien de Black Friday-drukte dit jaar mogelijk niet uit Amerika overwaait. Er gaan steeds meer stemmen op om de overrompeling in deze coronatijden te vermijden en tal van grote ketens hebben al aangekondigd hun winkels gesloten te houden.
Wel zullen onvermijdelijk meer uitgaven online gebeuren dit jaar: Deloitte verwacht dat e-commerce in de Verenigde Staten een groei van 25% à 35% zal optekenen tijdens de feestdagen, ten opzichte van +14,7% in de eindejaarperiode van 2019. Heel wat retailers zetten zich bijgevolg al schrap en verhogen waar mogelijk hun online en logistieke capaciteit.