Door de coronacrisis kreeg de e-commerce een extra duwtje in de rug. Tegelijkertijd ging het aantal problemen met online bestellingen sterk de hoogte in.
Dropshipping
Dit jaar heeft de Economische Inspectie van de FOD Economie al 14.404 meldingen ontvangen over problemen met online bestellingen. Dat is ruim de helft meer dan verleden jaar, toen er 9.454 klachten binnenkwamen. De Belgen kopen door de crisis meer online, maar er zijn ook beduidend meer problemen met die bestellingen.
De Economische Inspectie noteerde opvallend meer problemen met dropshipping, waarbij de uitbater van de webshop zelf geen voorraad aanhoudt. Vaak worden de betrokken goederen rechtstreeks vanuit Azië verstuurd, en moet de klant er weken of zelfs maanden op wachten. “De goederen voldoen meestal niet aan de verwachtingen. Het gaat bijvoorbeeld niet om het product op de foto’s, het is van minderwaardige kwaliteit en gaat snel stuk of is zelfs ronduit onveilig. Terugsturen kan meestal alleen naar China of een ander ver land, op jouw kosten, wat vaak duurder is dan het bestelde product”, verduidelijkt woorvoerster Chantal de Pauw aan Business AM.
Voor de goede orde: dropshipping is niet illegaal, maar het systeem wordt steeds vaker ‘misbruikt’ door malafide webshops. Dikwijls vermelden ze geen contactgegevens en verwijnen ze weer snel na een golf van (valse) advertenties op sociale media.